Komu w drogę, temu pociąg do Krakowa

Autor: Jacek Kachel

Na zdjęciu stojący ludzie
fot. Paweł Sowa / Wydział Prasowy UM w BB

 

Stało się! Do Krakowa zajedziemy w 75 minut. Pierwszy tak szybki pociąg uroczyście wyruszył z dworca w Bielsku-Białej - w asyście przedstawicieli rządu, parlamentu i samorządu – 1 października o godzinie 7.33.

 

O tym, że było to wydarzenie historyczne, najlepiej świadczyła liczba przedstawicieli władz różnego szczebla, którzy na peronie dworca towarzyszyli odjazdowi pociągu Błatnia. Ten odjazd bowiem zainaugurował nowe, rekordowo szybkie połączenie IC Bielsko-Biała – Kraków. Będą je obsługiwać cztery pary szybkich pociągów (zmodernizowane jednostki elektryczne ED 74) – prócz Błatniej jeszcze Baltazar, Dębowiec i Żylica – z tylko trzema postojami na trasie: na stacjach Czechowice-Dziedzice i Oświęcim oraz na przystanku Chrzanów Śródmieście.

 

- Dzisiejszy dzień to rzeczywiście milowy krok dla komunikacji naszego miasta ze stolicą Małopolski. Nowym pociągiem jedzie się krócej i bardziej komfortowo niż samochodem. Dlatego myślę, że nie tylko bielszczanie, ale mieszkańcy całego subregionu niezwykle się cieszą z tego połączenia. Postulowaliśmy jego utworzenie od lat - mówił prezydent Bielska-Białej Jarosław Klimaszewski. - Chciałem w imieniu obecnych tutaj samorządów podziękować wszystkim, którzy się przyczynili do powstania tej linii. Aglomeracja Beskidzka to ponad 45 gmin, prawie 800 tysięcy mieszkańców. Nasze kontakty gospodarcze i historyczne z Krakowem i Małopolską są wszystkim znane, wielu młodych ludzi z naszego terenu studiuje w Krakowie. Teraz będą mogli szybko tam dojechać, ale - co ważne - równie szybko wrócić - podkreślał prezydent.

 

Podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Piotr Malepszak, który odpowiada za branżę kolejową, stwierdził, że nowe połączenie to poważna alternatywa dla transportu drogowego na trasie Bielsko-Kraków.

- Komu w drogę, temu pociąg! - tak mówimy w Ministerstwie Infrastruktury. Jazda trwa godzinę i 15 minut, samochodem to praktycznie nie do pobicia, jeśli chodzi o przejazd z centrum Bielska-Białej do centrum Krakowa. Szacujemy, że przy czterech połączeniach w obie strony na dobę już w pierwszym roku uda się przewieźć na tej trasie 300 tysięcy pasażerów. Prawdopodobnie będziemy to połączenie rozwijać w przyszłym roku - zapowiedział.

- To jest historyczna chwila. Pierwszy pociąg przyjechał z Czechowic-Dziedzic do Bielska-Białej 170 lat temu. Ale nie mówmy dziś o historii, tylko o przyszłości - o tym, że będziemy rozwijać to połączenie, ponieważ jest potencjał, żeby przedłużyć je z Krakowa przez Bielsko-Białą aż do Żywca - powiedział podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Przemysław Koperski. - My jesteśmy zjednoczeni, zintegrowani, gramy wszyscy do jednej bramki i dzięki temu nasi mieszkańcy zyskują coś tak fantastycznego, jak to bezpośrednie połączenie Bielsko-Biała - Kraków. 75 minut, najszybszy kurs i ceny biletów zaczynające się od 9 zł - wyliczał.

 

Głos zabierali również inni przybyli na to wydarzenie goście miedzy innymi senator Agnieszka Gorgoń-Komor i poseł Mirosław Suchoń, który wspomniał, że na liście priorytetów remontowych sejmowej komisji ds. infrastruktury znalazł się m.in. dworzec w Bielsku-Białej. Remont będzie dotyczył powierzchni, które służą podróżnym, aby stworzyć im komfortowe warunki.

 

Co trzeba wiedzieć

Odjazdy z Bielska-Białej / Czechowic-Dziedzic i Oświęcimia oraz przyjazdy do Krakowa Głównego:

IC Błatnia – 7.33 / 7.49 / 8.07 → 8.47
IC Baltazar – 12.12 / 12.28 / 12.46 → 13.30
IC Dębowiec – 16.08 / 16.25 / 16.42 → 17.28
IC Żylica – 20.31 / 20.46 / 21.09 → 21.51

Odjazdy z Krakowa Głównego i przyjazdy do Oświęcimia / Czechowic-Dziedzic i Bielska-Białej:

IC Żylica – 5.23 → 6.09 / 6.27 / 6.43
IC Dębowiec – 10.35 → 11.18 / 11.36 / 11.52
IC  Baltazar – 14.24 → 15.15 / 15.33 / 15.49
IC Błatnia – 18.08 → 18.58 / 19.16 / 19.32

 

Wszystkie połączenia realizowane są w ramach ekonomicznej kategorii InterCity (IC) i obsługiwane są polskimi pojazdami typu ED74, zapewniającymi komfortową podróż. Pociągi wyposażone są w klimatyzację, system informacji pasażerskiej, wygodne fotele, gniazdka elektryczne i Wi-Fi.  Dostosowane są również do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Na pokładzie można przewozić rowery – jest miejsce dla czterech jednosladów.

Ceny biletów na przejazd między Bielsko-Białą a Krakowem zaczynają się już od 9 zł w drugiej klasie, a cena bazowa, czyli maksymalna wynosi 33 zł. Warto pamiętać o ulgach ustawowych uprawniających do dodatkowych rabatów dla uczniów, studentów czy seniorów.

 

 

Na zdjęciu stojący ludzie

 

Na zdjęciu tablica informacyjna

 

Na zdjęciu stojący ludzie

 

Na zdjęciu stojący ludzie

 

Na zdjęciu pociąg
zdjęcia: Paweł Sowa/Wydział Prasowy UMBB