Stało się! Do Krakowa zajedziemy w 75 minut. Pierwszy tak szybki pociąg uroczyście wyruszył z dworca w Bielsku-Białej - w asyście przedstawicieli rządu, parlamentu i samorządu – 1 października o godzinie 7.33.
O tym, że było to wydarzenie historyczne, najlepiej świadczyła liczba przedstawicieli władz różnego szczebla, którzy na peronie dworca towarzyszyli odjazdowi pociągu Błatnia. Ten odjazd bowiem zainaugurował nowe, rekordowo szybkie połączenie IC Bielsko-Biała – Kraków. Będą je obsługiwać cztery pary szybkich pociągów (zmodernizowane jednostki elektryczne ED 74) – prócz Błatniej jeszcze Baltazar, Dębowiec i Żylica – z tylko trzema postojami na trasie: na stacjach Czechowice-Dziedzice i Oświęcim oraz na przystanku Chrzanów Śródmieście.
- Dzisiejszy dzień to rzeczywiście milowy krok dla komunikacji naszego miasta ze stolicą Małopolski. Nowym pociągiem jedzie się krócej i bardziej komfortowo niż samochodem. Dlatego myślę, że nie tylko bielszczanie, ale mieszkańcy całego subregionu niezwykle się cieszą z tego połączenia. Postulowaliśmy jego utworzenie od lat - mówił prezydent Bielska-Białej Jarosław Klimaszewski. - Chciałem w imieniu obecnych tutaj samorządów podziękować wszystkim, którzy się przyczynili do powstania tej linii. Aglomeracja Beskidzka to ponad 45 gmin, prawie 800 tysięcy mieszkańców. Nasze kontakty gospodarcze i historyczne z Krakowem i Małopolską są wszystkim znane, wielu młodych ludzi z naszego terenu studiuje w Krakowie. Teraz będą mogli szybko tam dojechać, ale - co ważne - równie szybko wrócić - podkreślał prezydent.
Podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Piotr Malepszak, który odpowiada za branżę kolejową, stwierdził, że nowe połączenie to poważna alternatywa dla transportu drogowego na trasie Bielsko-Kraków.
- Komu w drogę, temu pociąg! - tak mówimy w Ministerstwie Infrastruktury. Jazda trwa godzinę i 15 minut, samochodem to praktycznie nie do pobicia, jeśli chodzi o przejazd z centrum Bielska-Białej do centrum Krakowa. Szacujemy, że przy czterech połączeniach w obie strony na dobę już w pierwszym roku uda się przewieźć na tej trasie 300 tysięcy pasażerów. Prawdopodobnie będziemy to połączenie rozwijać w przyszłym roku - zapowiedział.
- To jest historyczna chwila. Pierwszy pociąg przyjechał z Czechowic-Dziedzic do Bielska-Białej 170 lat temu. Ale nie mówmy dziś o historii, tylko o przyszłości - o tym, że będziemy rozwijać to połączenie, ponieważ jest potencjał, żeby przedłużyć je z Krakowa przez Bielsko-Białą aż do Żywca - powiedział podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Przemysław Koperski. - My jesteśmy zjednoczeni, zintegrowani, gramy wszyscy do jednej bramki i dzięki temu nasi mieszkańcy zyskują coś tak fantastycznego, jak to bezpośrednie połączenie Bielsko-Biała - Kraków. 75 minut, najszybszy kurs i ceny biletów zaczynające się od 9 zł - wyliczał.
Głos zabierali również inni przybyli na to wydarzenie goście miedzy innymi senator Agnieszka Gorgoń-Komor i poseł Mirosław Suchoń, który wspomniał, że na liście priorytetów remontowych sejmowej komisji ds. infrastruktury znalazł się m.in. dworzec w Bielsku-Białej. Remont będzie dotyczył powierzchni, które służą podróżnym, aby stworzyć im komfortowe warunki.
Co trzeba wiedzieć
Odjazdy z Bielska-Białej / Czechowic-Dziedzic i Oświęcimia oraz przyjazdy do Krakowa Głównego:
IC Błatnia – 7.33 / 7.49 / 8.07 → 8.47
IC Baltazar – 12.12 / 12.28 / 12.46 → 13.30
IC Dębowiec – 16.08 / 16.25 / 16.42 → 17.28
IC Żylica – 20.31 / 20.46 / 21.09 → 21.51
Odjazdy z Krakowa Głównego i przyjazdy do Oświęcimia / Czechowic-Dziedzic i Bielska-Białej:
IC Żylica – 5.23 → 6.09 / 6.27 / 6.43
IC Dębowiec – 10.35 → 11.18 / 11.36 / 11.52
IC Baltazar – 14.24 → 15.15 / 15.33 / 15.49
IC Błatnia – 18.08 → 18.58 / 19.16 / 19.32
Wszystkie połączenia realizowane są w ramach ekonomicznej kategorii InterCity (IC) i obsługiwane są polskimi pojazdami typu ED74, zapewniającymi komfortową podróż. Pociągi wyposażone są w klimatyzację, system informacji pasażerskiej, wygodne fotele, gniazdka elektryczne i Wi-Fi. Dostosowane są również do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Na pokładzie można przewozić rowery – jest miejsce dla czterech jednosladów.
Ceny biletów na przejazd między Bielsko-Białą a Krakowem zaczynają się już od 9 zł w drugiej klasie, a cena bazowa, czyli maksymalna wynosi 33 zł. Warto pamiętać o ulgach ustawowych uprawniających do dodatkowych rabatów dla uczniów, studentów czy seniorów.



