Zakres zadań:
Głównym celem powołania Biura Obsługi Interesanta była i nadal jest poprawa oraz podniesienie jakości i komfortu obsługi obywatela w Urzędzie Miejskim poprzez:
- profesjonalizm obsługi,
- skrócenie czasu obsługi,
- polepszenie warunków technicznych obsługi interesanta,
- skrócenie czasu załatwiania spraw w urzędzie,
- pełną jawność kontaktu interesanta z urzędnikiem.
Pracownicy Biura Obsługi Interesanta zajmują się kompleksową obsługą interesantów, udzielaniem informacji o zakresie działania wydziałów Urzędu o rodzaju, miejscu i trybie załatwiania poszczególnych spraw, sposobie ich załatwiania oraz stanie zaawansowania prowadzonej sprawy.
Na poszczególnych stanowiskach wydawane są zgodnie z kompetencjami reprezentowanego wydziału karty informacyjne, druki i formularze, oraz udzielana jest pomoc przy ich wypełnianiu.
W Biurze przyjmowane są także kierowane do wydziałów pisma, wnioski gdzie sprawdzana jest kompletność składanych dokumentów a następnie są one rejestrowane w systemie komputerowym. Ponadto na stanowiskach wydawane są dokumenty (decyzje zaświadczenia, opinie itp.), których odbiór uzgodniono wcześniej z interesantem.
Biuro Obsługi Interesantów jest zlokalizowane na parterze budynku Urzędu Miejskiego przy Placu Ratuszowym 6, gdzie znajdują się następujące stanowiska:
Informacja
BOI – tel. 33 4971 800
Na tym stanowisku udzielana jest pełna informacja w zakresie:
- rodzaju, miejsca i sposobu załatwiania spraw,
- danych o mieście (układ komunikacyjny, topografia itp.),
- organizacji władz miasta tj. układu organizacyjnego, struktury urzędu, jednostek organizacyjnych
i pomocniczych, - dostarczania interesantom ujednoliconych formularzy i materiałów informacyjnych.
Stanowisko kancelarii ogólnej
BOI – dziennik podawczy tel. 33 4971 813, 33 4971 814
Przyjmuje wszelką korespondencję kierowaną do Urzędu Miejskiego, wyłącznie do tych wydziałów, które nie mają stanowisk w Biurze i prowadzi dystrybucję wpływającej korespondencji.
Stanowisko d/s obsługi osób niepełnosprawnych, Karta Weteran Plus
BOI stanowisko nr 1 tel. 33 4971 801
Na stanowisku tym realizowane są następujące zadania:
1. Pomoc w zakresie załatwiania w komórkach organizacyjnych Urzędu spraw przez osoby niepełnosprawne:
- możliwość skorzystania z usług tłumacza języka migowego poprzez:
- bezpośredni kontakt z tłumaczem poprzedzony złożonym wnioskiem, dostępnym na stronie internetowej Urzędu Miejskiego i w Biurze Obsługi Interesanta,
- lub w formie on-line z użyciem tabletu (wideotłumacz), - możliwość skorzystania z pętli indukcyjnej przez osoby z upośledzeniem słuchowym posiadające aparat słuchu,
2. Udzielanie informacji i wskazywanie sposobów uzyskiwania pomocy przez osoby niepełnosprawne dla rozwiązywania problemów związanych z niepełnosprawnością:
- dostępność wniosków dotyczących orzecznictwa: orzeczenie o niepełnosprawności dla dzieci, orzeczenie o niepełnosprawności dla dorosłych, legitymacja osoby niepełnosprawnej, karta parkingowa,
- dostępność wniosków o refundację: sprzętu rehabilitacyjnego, turnusu rehabilitacyjnego, likwidacji barier architektonicznych, zakupu przedmiotów ortopedycznych,
- wnioski o dodatek mieszkaniowy,
- wniosek o dodatek energetyczny
3. Informowanie o podstawowych uprawnieniach przysługujących osobom niepełnosprawnym a także o instytucjach i organizacjach udzielających pomocy:
- dostępność informatorów, w których zawarte są kompleksowe informacje o uprawnieniach i instytucjach działających na rzecz osób z niepełnosprawnością,
- bezpłatne poradniki oraz czasopisma poświęcone problematyce niepełnosprawności.
4. Zamieszczanie informacji, obwieszczeń na tablicy ogłoszeń.
5. Przyjmowanie wniosków o wydanie Karty Weterana oraz wydawanie Kart Weterana.
6. Możliwość pobrania Koperty Życia czyli zestawu zawierającego najważniejsze informacje o stanie zdrowia przydatne dla służb medycznych oraz innych służb ratujących życie i zdrowie.
Stanowisko Rodzina+, Karta Dużej Rodziny, Karta Seniora
BOI – stanowisko nr 1 tel. 33 4971 802
Na stanowisku tym realizowane są następujące zadania związane z:
- udzielaniem kompleksowej informacji o Karcie „Rodzina+” przyznawanej w ramach „Programu Rodzina Plus”, obowiązujących ulgach i zwolnieniach dla posiadaczy kart „Rodzina+” oferowanych przez Partnerów Programu oraz o Karcie Dużej Rodziny przyznawanej w ramach rządowego programu dla rodzin wielodzietnych,
- udzielaniem informacji o zasadach przyznania Karty Pasażera,
- przyjmowaniem Wniosków o wydanie kart „Rodzina+” i Wniosków o przyznanie Karty Pasażera i Wniosków Karty Dużej Rodziny oraz pomoc w ich wypełnianiu,
- wydawaniem kart „Rodzina+”, Kart Pasażera i Kart Dużej Rodziny,
- udzielaniem informacji o Karcie Seniora przyznawanej w ramach "Programu Miejsce Przyjazne dla Seniorów" i obowiązujących ulgach dla posiadaczy Kart Seniora oferowanych przez Partnerów Programu.
- przyjmowaniem wniosków o wydanie Karty Seniora oraz wydawaniem Kart Seniora.
Stanowisko d/s podatków i opłat
BOI – stanowisko nr 3 tel. 33 4971 807
Na stanowisku tym realizowane są następujące zadania w sprawach:
- udzielania informacji na temat podatków i opłat lokalnych,
- udzielania informacji na temat wysokości podatków oraz stawek i terminów płatności,
- wydawania, na życzenie podatników, właściwych druków, wniosków i kart informacyjnych, instruowania o sposobie ich wypełniania oraz informowanie o wymaganych załącznikach i wysokości opłaty skarbowej,
- przyjmowania deklaracji od środków transportowych,
- przyjmowania deklaracji na podatek od nieruchomości dla osób prawnych,
- przyjmowania od osób fizycznych informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz informacji o gruntach, lasach,
- przyjmowania wniosków w sprawach ulg w zakresie podatków i opłat lokalnych, w sprawach wyjaśnienia wątpliwości i rozszerzenia interpretacji przepisów prawa podatkowego,
- wydawania zaświadczeń o nie zaleganiu lub figurowaniu w podatkach i opłatach lokalnych,
- wydawania zaświadczeń o poświadczenie zawarcia umowy dzierżawy gruntów rolnych,
- przyjmowania informacji o pobranej opłacie skarbowej przez płatników.
Stanowisko d/s ochrony środowiska i energii i gospodarki miejskiej
BOI – stanowisko nr 3 tel. 33 4971 803, 33 4971 808
Na stanowisku tym realizowane są następujące zadania w sprawach:
- udzielania informacji na temat zasad korzystania z dotacji gminnych w programie ograniczania emisji, na cele związane z ochroną środowiska oraz z innych źródeł,
- przyjmowania wniosków o dofinansowanie na cele związane z ochroną środowiska,
- wydawania zezwoleń na usunięcie lub przesadzenie drzew i krzewów,
- wydawania decyzji o zatwierdzeniu projektów geologicznych,
- przyjmowania zgłoszeń instalacji nie wymagającej pozwolenia,
- wydawania kart wędkarskich,
- wydawania dowodów rejestracyjnych łodzi,
- wydawania decyzji w zakresie uzgodnień projektów technicznych i inwestycyjnych z zakresu ochrony środowiska,
- przyjmowania wniosków o udostępnienie informacji o środowisku i jego ochronie,
- udzielania informacji i wydawaniem zezwoleń na wytwarzanie, zbieranie, transport odpadów oraz odzysk i unieszkodliwianie odpadów innych niż niebezpieczne,
- przyjmowania wniosków o wpis do rejestru działalności regulowanej,
- wydawania zezwoleń na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych,
- wydawania decyzji w zakresie emisji zanieczyszczeń, hałasu i pól elektromagnetycznych,
- rejestracji zwierząt egzotycznych,
- wydawania zezwoleń na utrzymywanie chartów i ich mieszańców,
- wydawania zezwoleń na utrzymywanie psa rasy uznawanej za agresywną,
- przyjmowania interwencji w sprawach gospodarki wodno-ściekowej,
- przyjmowania interwencji w sprawach utrzymania czystości i porządku w gminie,
- przyjmowania wniosków o oświetlenie ulic.
Stanowisko d/s nieruchomości
BOI – stanowisko nr 4 tel. 33 4971 806
Na stanowisku tym realizowane są następujące zadania w sprawach:
- sprzedaży i oddawania nieruchomości w wieczyste użytkowanie,
- wykupu nieruchomości,
- wydzierżawienia nieruchomości,
- sprzedaży lokalu na rzecz najemcy,
- opłaty za użytkowanie wieczyste,
- przekształcenia lub nabycia wieczystego użytkowania na własność,
- ustanawiania służebności drogi przez grunty gminne lub Skarbu Państwa,
- udzielania zgody na czasowe zajęcie gruntów gminnych,
- gospodarki nieruchomościami,
- wyłączenia gruntów z produkcji rolnej,
- ochrony gruntów rolnych,
- wydawania decyzji o nieodpłatnym przekazaniu gruntów,
- wydawania zaświadczeń do KRUS-u,
- utrzymywania zwierząt uciążliwych na terenach wyłączonych z produkcji rolnej,
- odchwaszczania gruntów,
- zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego zużywanego do produkcji rolnej.
Stanowisko d/s geodezji i kartografii
BOI – stanowisko nr 4 tel. 33 4971 805
Na stanowisku tym realizowane są następujące zadania w sprawach:
- przyjmowania wniosków, udzielania informacji i wydawania zezwoleń w sprawach podziału nieruchomości, rozgraniczenia nieruchomości,
- przyjmowania wniosków, udzielania informacji i wydawania zawiadomień w sprawach nadania numeru porządkowego, potwierdzeń zmian w sprawach numeracji porządkowej nieruchomości,
- przyjmowania wniosków, udzielania informacji w sprawach zmian(sprostowań błędów) w ewidencji gruntów i budynków,
- przyjmowania zgłoszeń prac geodezyjnych i wydawania materiałów dla zgłoszonej pracy geodezyjnej,
- przyjmowania wniosków o uzgodnienie dokumentacji projektowej,
- przyjmowania wniosków o zmianę gleboznawczej klasyfikacji gruntów.
Stanowisko d/s urbanistyki i architektury
BOI – stanowisko nr 5 tel. 33 4971 809, 33 4971 810
Na stanowisku tym realizowane są następujące zadania w sprawach:
- wydawania decyzji o warunkach zabudowy,
- wydawania decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego,
- wydawania decyzji o pozwolenie na budowę / rozbiórkę,
- rejestracji dziennika budowy,
- wydawania decyzji na budowę wewnętrznej instalacji (gazowej, elektrycznej, wodociągowej, kanalizacyjnej, co),
- uzyskania zgody na odstępstwa od przepisów techniczno – budowlanych,
- wydawania decyzji o niezbędności wejścia do sąsiedniego budynku, lokalu lub na teren sąsiedniej nieruchomości,
- zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego,
- zgłoszenie o zamiarze przystąpienia do robót budowlanych nie wymagających pozwolenia na budowę,
- zgłoszenie zamiaru przystąpienia do rozbiórki obiektów budowlanych nie wymagających pozwolenia na roboty budowlane,
- wydawania zaświadczeń o samodzielności lokalu,
- odwołań od decyzji i postanowień,
- udzielania informacji o braku planu zagospodarowania przestrzennego,
- wydawania wypisu i wyrysu z Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego miasta Bielska-Białej,
- przyjmowania wniosków o sporządzenie (zmianę) Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego miasta Bielska – Białej ,
- ustalania wysokości renty planistycznej,
- wydawania opinii w sprawie zgodności wstępnego projektu podziału nieruchomości,
- udostępniania informacji o środowisku i jego ochronie z zakresu postępowania administracyjnego o pozwolenie na budowę dla przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko,
- zezwolenia na realizację inwestycji drogowej,
- wydawania opinii i zaświadczeń z zakresu prawa budowlanego,
- udostępnianie dokumentacji archiwalnej.