Wpis do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości

Wymagane dokumenty

  • Wniosek o wpis do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości – według wzoru,
  • Oświadczenie o spełnieniu warunków wymaganych do wykonywania działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości – według wzoru,
  • Dowód zapłaty należnej opłaty skarbowej,
  • Imienne pełnomocnictwo w przypadku ustanowienia Pełnomocnika, opłacone opłatą skarbową.

Termin załatwienia sprawy

Zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, do 7 dni od dnia wpływu wniosku o wpis do rejestru działalności regulowanej.

Jeśli wniosek jest niekompletny Prezydent Miasta Bielska-Białej wzywa przedsiębiorcę do jego uzupełnienia – w takim wypadku wskazany termin biegnie odpowiednio od dnia wpływu uzupełnienia wniosku o wpis.

Opłaty

Opłatę skarbową należy uiścić z chwilą złożenia wniosku (opłaty można dokonać w kasie Urzędu, pl. Ratuszowy 6 - parter lub przelewem na konto: Urząd Miejski w Bielsku-Białej, Wydział Dochodów Budżetowych, PEKAO S.A Oddział w Bielsku-Białej, nr konta: 86 1240 6960 2735 0555 5555 5555).

Opłata skarbowa:

  • 50 zł – opłata skarbowa za wpis do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości ( w tym zaświadczenie o wpisie do rejestru),
  • 25 zł – opłata skarbowa za zmianę wpisu do rejestru działalności regulowanej, dotyczącej rozszerzenia zakresu działalności objętej wpisem (tj. 50 % stawki określonej od wpisu – w tym zaświadczenie o zmianie wpisu do rejestru),
  • 17 zł – opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury oraz jego odpis, wypis lub kopia – od każdego stosunku pełnomocnictwa (prokury),
  • 5 zł – opłata skarbowa za poświadczenie zgodności duplikatu, odpisu, wyciągu, wypisu lub kopii dokonane przez organ administracji samorządowej, od każdej pełnej lub zaczętej strony,
  • 17 zł – opłata za wydanie zaświadczenia o wpisie, zmianach lub wykreśleniu z RDR wydawane na żądanie strony.

Opłata skarbowa podlega zwrotowi, jeżeli mimo zapłacenia opłaty nie dokonano wpisu lub zmiany
w rejestrze działalności regulowanej. Zwrot opłaty skarbowej następuje na pisemny wniosek.
Zwolnione z opłaty skarbowej są:

  • jednostki budżetowe
  • jednostki samorządu terytorialnego
  • organizacje pożytku publicznego, jeżeli składają wniosek o dokonanie czynności urzędowej wyłącznie w związku z nieodpłatną działalnością pożytku publicznego w rozumieniu przepisów o działalności pożytku publicznego i wolontariacie
  • osoby, które składając wniosek o dokonanie czynności urzędowej, albo składając dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa lub prokury, albo jego odpis, wypis lub kopię przedstawią zaświadczenie o korzystaniu ze świadczeń pomocy społecznej z powodu ubóstwa.

Tryb odwoławczy

  1. Odmowa wydania zaświadczenia o wpisie do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości następuje w drodze postanowienia, na które służy zażalenie. Zażalenie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Bielsku-Białej za pośrednictwem Prezydenta Miasta Bielska-Białej. Zażalenie wnosi się w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia stronie.
  2. Organ prowadzący rejestr działalności regulowanej, w drodze decyzji, odmawia wpisu przedsiębiorcy do rejestru:
    1. jeżeli wydano prawomocne orzeczenie zakazujące przedsiębiorcy wykonywania działalności gospodarczej objętej wpisem;
    2. jeżeli przedsiębiorcę wykreślono z rejestru tej działalności regulowanej w wyniku wydania przez organ prowadzący rejestr decyzji o zakazie wykonywania przez przedsiębiorcę działalności objętej wpisem w okresie 3 lat poprzedzających złożenie wniosku; 

Odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Bielsku-Białej za pośrednictwem Prezydenta Miasta Bielska-Białej.

Odwołanie wnosi się w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie.

Wykaz przepisów prawnych:

1. Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1454, z późn. zm.)

Tekst jednolity ustawy:

http://dziennikustaw.gov.pl/DU/2018/1454/1

2. Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 11 stycznia 2013 r. w sprawie szczegółowych wymagań, w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości:

http://www.dziennikustaw.gov.pl/du/2013/122/1

3. Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2018 r. poz. 646 z późn. zm.):

http://www.dziennikustaw.gov.pl/du/2018/646/1

Formularze do pobrania i druku w załączeniu

Uwagi

Wniosek/pismo można składać w systemie tradycyjnym (pocztą, osobiście, przez pełnomocnika) lub poprzez Elektroniczną Skrzynkę Podawczą - PeUP (SEKAP - www.sekap.pl) albo poprzez platformę ePUAP (www.epuap.gov.pl).

Wniosek o wpis - do druku

Oświadczenie - do druku

Wniosek o zmianę - do edycji

Wniosek o wykreślenie - do edycji

Wniosek o wpis - do edycji

Wniosek o zmianę - do druku

Wniosek o wykreślenie - do druku