Sprostowanie aktu

Podstawa prawna

art.35 prawa o aktach stanu cywilnego (Dz.U.Nr z 2014r., poz. 1741 z późniejszymi zmianami)

Jednostka odpowiedzialna

Urząd Stanu Cywilnego

Wymagane dokumenty i załączniki

  • podanie
  • dowód osobisty
  • jeżeli korespondencyjnie - kserokopia dowodu osobistego
  • w przypadku sprostowania aktu na podstawie zagranicznego dokumentu nalżzy przedłożyć jego odpis wraz z urzędowym tłumaczeniem na język polski
  • mogą być wymagane również inne dokumenty (zgłoszenie urodzenia noworodka, karta zgonu) w zależności od elementu aktu, który ma ulec sprostowaniu

Miejsce i forma złożenia dokumentów

  • osobiście w USC - Plac Ratuszowy 5, Archiwum USC, hol
  • w akcie urodzenia
  • osoba niepełnoletnia - zgoda jednego z rodziców
  • osoba pełnoletnia - osobiście
  • w akcie małżeństwa - podanie małżonka, którego dotyczy sprostowanie
  • w akcie zgonu - najbliższa rodzina
  • pocztą - na adres USC

Osoba uprawniona do odbioru dokumentów

  • wnioskodawca
  • osoba upoważniona do odbioru dokumentów

Odbiór dokumentów

  • osobiście
  • pocztą

Termin załatwienia sprawy

niezwłocznie (termin uzależniony jest od czasu trwania postępowania)

Opłaty

39 zł

Numer konta bankowego

86 1240 6960 2735 0555 5555 5555 Bank PEKAO S.A. Oddział Bielsko-Biała /dotyczy korespondencji/

Tryb odwoławczy

od decyzji przysługuje odwołanie do Wojewody Śląskiego za pośrednictwem Kierownika USC w Bielsku-Białej, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia

Uwagi

  • Wniosek/pismo można składać w systemie tradycyjnym (pocztą, osobiście, przez pełnomocnika) lub poprzez Elektroniczną Skrzynkę Podawczą - PeUP (SEKAP - www.sekap.pl) albo poprzez platformę ePUAP (epuap.gov.pl).
  • Kierownik USC może sprostować akt, który zawiera dane niezgodne z danymi zawartymi w aktach zbiorowych lub innymi aktami stanu cywilnego. Pozostałe błędy prostuje Sąd w postępowaniu nieprocesowym.

 

Jednostka odpowiedzialna