Zastrzeżenie lub cofnięcie zastrzeżenia numeru PESEL

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności

Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 7 listopada 2023 r. w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania wniosków stosowanych przy zastrzeganiu albo cofaniu zastrzeżenia numeru PESEL

Zastrzeżenie numeru PESEL

Osoba pełnoletnia, której dane są gromadzone w rejestrze PESEL może dokonać zastrzeżenia i cofnięcia zastrzeżenia numeru PESEL.

Zastrzeżenie następuje na wniosek lub z urzędu.

Zastrzeżenie numeru PESEL następuje z urzędu tylko w przypadku unieważnienia dowodu osobistego w związku ze zgłoszeniem utraty dowodu osobistego lub zgłoszeniem podejrzenia nieuprawnionego wykorzystania danych osobowych, o których mowa w ustawie z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych, a także w przypadku zarejestrowania w rejestrze PESEL informacji o zgonie osoby.

Cofnięcie zastrzeżenia numeru PESEL następuje wyłącznie na wniosek.

Jednostka odpowiedzialna

Wydział Spraw Obywatelskich i Przedsiębiorczości

Wymagane dokumenty

- wniosek o zastrzeżenie albo cofnięcie zastrzeżenia numeru PESEL,

- w przypadku obywatela polskiego do wglądu ważny dowód osobisty lub ważny paszport, a w przypadku nie posiadania ww. dokumentów inny dokument zawierający fotografię osoby. W przypadku nieposiadania żadnego z ww. dokumentów tożsamość osoby jest weryfikowana na podstawie danych zawartych w rejestrze PESEL oraz w Rejestrze Dowodów Osobistych,

- w przypadku osoby, która nabyła obywatelstwo polskie do wglądu dokumentu podróży lub innego dokumentu stwierdzającego tożsamość,

- w przypadku cudzoziemców do wglądu dokument podróży lub inny dokument potwierdzający tożsamość i obywatelstwo (cudzoziemcy posiadający status "UKR" mogą przedstawić inny dokument, jeżeli dokument ten jest wpisany w rejestrze PESEL),

- w przypadku gdy wniosek składa opiekun lub kurator do wglądu dokument potwierdzający sprawowanie funkcji opiekuna lub kuratora,

- pełnomocnictwo szczególne do dokonania zastrzeżenia numeru PESEL w przypadku działania przez pełnomocnika oraz do wglądu dokument tożsamości pełnomocnika, a także do wglądu dokument, który pozwoli uprawdopodobnić niemożność stawienia się osobiście w urzędzie przez osobę, która chce dokonać zastrzeżenia numeru PESEL (UWAGA: możliwość zastrzeżenia numeru PESEL przez pełnomocnika dotyczy tylko osób, które nie mogą złożyć wniosku osobiście z powodu choroby, niepełnosprawności lub innej niedającej się pokonać przeszkody).

Wniosek składa się osobiście w organie dowolnej gminy. W imieniu osoby ubezwłasnowolnionej wniosek składa opiekun albo kurator. Zastrzeżenia numeru PESEL można dokonać przez pełnomocnika wyłącznie w przypadku gdy wnioskodawca nie może stawić się w siedzibie organu gminy z powodu choroby, niepełnosprawności lub innej niedającej się pokonać przeszkody. Pełnomocnik nie może dokonać cofnięcia zastrzeżenia numeru PESEL.

Zastrzeżenia oraz cofnięcia zastrzeżenia numeru PESEL można także dokonać za pośrednictwem usługi elektronicznej udostępnionej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji bez konieczności składa wnioski w siedzibie organu gminy. Nie jest możliwe złożenie wniosku za pośrednictwem ww. usługi elektronicznej przez opiekuna lub kuratora, a także przez pełnomocnika.

Termin załatwienia

Niezwłocznie.

Opłaty

Zgłoszenie zastrzeżenia oraz cofnięcia zastrzeżenia numeru PESEL nie podlega opłacie.

Opłacie skarbowej 17 zł podlega złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa (nie dotyczy jeżeli pełnomocnictwo udzielane jest małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu).

Uwagi:

Organ gminy niezwłocznie po rejestracji wydaje wnioskodawcy potwierdzenie zastrzeżenia albo cofnięcia zastrzeżenia numeru PESEL.

Osoba, której dane są przetwarzane w rejestrze zastrzeżeń numerów PESEL może uzyskać wgląd do swoich danych gromadzonych w ww. rejestrze za pośrednictwem usługi elektronicznej udostępnionej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji. Osoba ta może także nieodpłatnie pobrać zaświadczenie o swoich danych gromadzonych w ww. rejestrze za pośrednictwem usługi elektronicznej udostępnionej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji.

Osoba, której dane są przetwarzane w rejestrze zastrzeżeń numerów PESEL może na pisemny wniosek utrwalony w formie papierowej lub elektronicznej, złożony do dowolnego organu gminy, otrzymać zaświadczenie zawierające pełny lub częściowy odpis jej danych gromadzonych w ww. rejestrze (wydanie zaświadczenie podlega opłacie skarbowej). 

Formularze

Wniosek o zastrzeżenie PESEL