Utytułowana polska lekkoatletka Monika Pyrek pokazuje, jak można w atrakcyjny sposób połączyć nowoczesne technologie i ruch w projekcie Kinder+Sport Alternatywne Lekcje WFu, który realizuje m.in. w Bielsku-Białej. 11 grudnia w Zespole Szkół Samochodowych i Ogólnokształcących odbyło się pierwsze z dwóch zaplanowanych spotkań (kolejne odbędzie się 12 grudnia). Projekt jest realizowany pod patronatem Ministerstwa Sportu i Turystyki.
W imieniu prezydenta Jarosława Klimaszewskiego spotkanie otworzył zastępca prezydenta Bielska-Białej Adam Ruśniak, który podkreślił, jak ważny jest ruch fizyczny, szczególnie w życiu młodych ludzi.
Podczas każdej lekcji udostępniono dzieciom i młodzieży 10 stanowisk interaktywnych. Były to:
• Koszykówka z wykorzystaniem interaktywnego systemu wspomagającego trening rzutowy.
• Piłka nożna z system mierzącym siłę strzału i wspomagającym celność poprzez wskazywanie właściwego toru lotu piłki.
• Rzut piłką ręczną na bramkę z elektronicznym pomiarem siły rzutu.
• Rower stacjonarny zintegrowany z systemem Wirtualnej Rzeczywistości.
• Stanowisko VR z aplikacjami zmagań sportowych w systemie Wirtualnej Rzeczywistości.
• Bieg na 20 metrów z elektronicznym pomiarem czasu.
• Test sprawnościowy z wykorzystaniem elektronicznego refleksomierza.
• Przeciąganie liny z wykorzystaniem elektronicznego symulatora.
• Testy możliwości motorycznych i psychomotorycznych z wykorzystaniem stanowisk interaktywnych.
• Mechaniczna ścianka wspinaczkowa z ruchomymi panelami wspinaczkowymi.
- Projekt powstał trzy lata temu. Dzieciaki zbyt długo korzystają z komputerów, wyszliśmy z założenia, że zabranianie im korzystania z nich nie przyniesie dobrego efektu, trzeba po prostu iść za nimi, dlatego powstały te lekcje, podczas których wykorzystujemy ich zainteresowanie wszystkimi nowinkami technologicznymi i łączymy to ze sportem – mówi prowadząca alternatywną lekcję WFu Monika Pyrek. - Każda stacja tak jest opracowana, aby łączyć technikę z klasycznym ruchem. Nie ma siedzenia, leżenia klikania, ale dzieciaki przy okazji się ruszają. Aby na przykład zmierzyć siłę strzału, dziecko musi kopnąć piłkę; by wygrać na stacji koszykarskiej, trzeba się wykazać celnością. Podobnie na stacji kolarskiej: żeby wygrać wirtualny wyścig, trzeba całkiem nieźle pedałować w realu. Zawsze mówię dzieciakom, że najważniejsze jest połączyć przyjemne z pożytecznym, a tutaj ewidentnie mają oni frajdę i radość przy okazji pracując nad kondycją fizyczną - dodaje M. Pyrek.
Podczas zajęć mistrz świata, mistrz Europy i mistrz Polski we freestyle football Paweł Skóra popisywał się żonglerką piłką.
Projektowi towarzyszą plansze edukacyjne zawierające reprodukcje, grafiki, prezentacje, archiwalne zdjęcia ukazujące bogactwo i różnorodność historii sportu. Młodzi sportowcy robili sobie zdjęcia, brali od nich autografu.
Alternatywne Lekcje WFu w Bielsku-Białej były 47. akcją w tym roku, ogółem w tych lekcjach wzięło udział ponad 14 tysięcy dzieci.