Beskidy – łagodne góry Europy

Autor: Jacek Kachel

Na zdjęciu osoby w sali sesyjnej
fot. Paweł Sowa/Wydział Prasowy UMBB

Efekty kilkumiesięcznej pracy nad marką turystyczną Beskidy zaprezentowano 15 grudnia w sali sesyjnej Ratusza podczas konferencji na zwieńczenie projektu realizowanego przez Lokalną Organizację Turystyczną Beskidy. Celem projektu było wypracowanie solidnych podstaw do umacniania wizerunku naszego regionu jako certyfikowanej Polskiej Marki Turystycznej.

 

- Nasze miasto promieniuje na inne miejscowości turystyczne w regionie, a one oddziałują na nas i to jest bardzo pozytywne zjawisko. Tak naprawdę całe nasze miasto i subregion to jest marka Beskidy, a ten projekt ma na celu promocję turystyczną miasta i regionu. Turystyka jest ważną, liczącą się gałęzią gospodarki. I dlatego warto wiedzieć, jak umiejętnie odpowiadać na potrzeby turystów – mówił prezydent Jarosław Klimaszewski. – Oczywiście od lat staramy się to robić, ale ten projekt pozwoli nam lepiej zrozumieć oczekiwania zarówno odwiedzających, jak i mieszkańców, którzy rekreacyjnie korzystają z turystyki. Góry mamy blisko i tego nam nikt nie zabierze, ale zawsze walczymy przede wszystkim o tych, którzy mają do nas przyjechać. Myślimy też o rozwoju gospodarczym w tym zakresie. Dzisiaj dowiemy się, jak to robić jeszcze skuteczniej – od osób, które korzystają z turystyki, bo to one najlepiej wiedzą, czego potrzebują - dodał prezydent.

 

Krótki rys historyczny Lokalnej Organizacji Turystycznej Beskidy połączony z prezentacją działań LOT przedstawił Piotr Plewiński, o założeniach ogólnych projektu mówiła Monika Pasierbek.

 

- Celem projektu jest kompleksowa analiza wizerunku Polskiej Marki Turystycznej Beskidy i rekomendacje dalszych działań. Zdecydowaliśmy się na realizację projektu, ponieważ nigdy nie prowadziliśmy tego typu analiz. Bardzo zależało nam na tym, aby badania miały silne podstawy naukowe i były maksymalnie szeroko zakrojone i dokładne – tłumaczyła Monika Pasierbek.

 

Diagnoza wizerunku odbywała się poprzez zastosowanie metody triangulacji danych - to podejście badawcze, opierające się na łączeniu więcej niż jednej metody badawczej w ramach jednego projektu. Przeprowadzono więc wywiady pogłębione, badania w grupach fokusowych a także dwudniowe warsztaty w formule design thinking. Ich uczestnikami byli reprezentanci branży kreatywnej, przedsiębiorców, pokolenia Z, seniorów, jednostek samorządu terytorialnego.

 

– Zależało nam na zebraniu opinii od możliwie szerokiego i zróżnicowanego grona interesariuszy, reprezentujących różne perspektywy, potrzeby i doświadczenia - informowała Monika Pasierbek. - Pozwoliło to spojrzeć na wizerunek marki Beskidy z różnych perspektyw, by wyciągnąć bardziej precyzyjne wnioski.

 

Druga część badań obejmowała analizę ponad 35 tysięcy wpisów i komentarzy użytkowników internetu dotyczących Beskidów – chodziło m.in. o emocje, które wzbudzają. Dane te zostały opracowane przez Dominikę Hadro, czego efektem jest Analiza opinii turystów.

 

Diagnozę wizerunku marki Beskidy i rekomendację dalszych działań przedstawiła w trakcie konferencji prof. Barbara Mróz-Gorgoń. Wspomniała, że pracuje również nad strategią dla ogólnopolskiej marki turystycznej, a Beskidy dostarczyły jej nowych inspiracji.

 

- Po tych badaniach muszę powiedzieć, że Beskidy stanowią esencję całego naszego narodu. Można tu odnaleźć wszystko, co w innych regionach się przejawia, tu jest taka kapsuła polskości i równocześnie różnorodności - stwierdziła.

 

Wyniki badań manifestują się w hasłach Natura kultury i Kultura natury, nieustannie się przeplatających: 
- Beskidy to jest miejsce, gdzie brzmi natura, gdzie natura jest kulturą, a kultura ma swoją naturę i przemawia bardzo silnie. Wy macie zupełnie inną kulturę w obejściu z naturą; zupełnie inaczej, niż cała reszta naszego narodu, pojmujecie ten spektakl, w którym przyszło wam żyć. Nigdzie nie spotykamy takiego szacunku do natury, jak tutaj. Nigdzie! Nie wiem, czy macie tę świadomość, ale tak jest. Bardzo często formułowaliście zdanie, że przyroda pozwala wam na coś, że góry was otulają. W innych regionach kraju ludzie są bardziej nastawieni na korzystanie z uroków natury czy też współtworzenie z naturą. Tutaj człowiek ma poczucie, że coś większego pozwala mu tu być. Czuje się wielkie oddanie naturze, absolutnie wzruszające. Łączy was też coś innego, niesłychanego - taka bardzo mistyczna duchowość, która niekoniecznie musi mieć związek z religią. To jest zupełnie inny duch, którego wy, ludzie stąd, macie sobie. Rzecz absolutnie przepiękna, która się przejawia we różnych rzeczach, która sprawia, że tutaj życie naprawdę tętni kulturą – mówiła prof. Barbara Mróz-Gorgoń, wspominając o licznych w naszym regionie festiwalach, o młodych ludziach szkicujących na rogach ulic, o widocznym oddaniu kulturze – i wysokiej, i tej niższej.

 

- Ta duchowość przejawia się też tym, że jednak jesteście inni i w tym dla mnie zawsze będziecie Indianami Polski – oznajmiła.

 

Prelegentka mówiła też o misji i wizji, które towarzyszą projektowi. Misją jest budowanie Beskidów jako europejskiego regionu regeneracji emocjonalnej, harmonii natury-kultury i zrównoważonego doświadczenia turystycznego. Natomiast wizja to Beskidy jako międzynarodowa marka Łagodnych gór Europy – przestrzeni światłoczułości, twórczości i wspólnoty.

 

Spotkanie w Ratuszu zakończył panel dyskusyjny z udziałem prezydenta Bielska-Białej-Jarosława Klimaszewskiego, burmistrza Szczyrku Antoniego Byrdy, zastępczyni burmistrza Wisła Katarzyny Czyż-Kaźmierczak, prezesa LOT Beskidy Marcina Filipa oraz dyrektorki Śląskiej Organizacji Turystycznej Agnieszki Sikorskiej.

 

Projekt PMT Beskidy - kompleksowa analiza wizerunku marki i rekomendacje dalszych działań dofinansowano ze środków Ministerstwa Sportu i Turystyki.