Długie związki Fiata z nami

Autor: oprac. JacK

Na zdjęciu plakat
fot. organizator

Związki Fiata z Polską to treść książki Polski Fiat w II Rzeczypospolitej, która właśnie ukazała się na rynku wydawniczym. Jest to pierwsza w Polsce monografia prezentująca dzieje marki samochodowej Fiat na ziemiach polskich do wybuchu II wojny światowej.

 

Anna Borsukiewicz, Filippo Gallino i Jerzy Kozierkiewicz po kilkudziesięciu latach zajmowania się zawodowo tematyką motoryzacyjną, a szczególnie historią Fiata w Polsce, przygotowali książkę Polski Fiat w II Rzeczypospolitej. W przystępny sposób autorzy ukazali ewolucję ekonomiczną europejskiej branży motoryzacyjnej i na jej tle rolę, jaką firma Polski Fiat S.A. odegrała w rozwoju rodzimego przemysłu samochodowego w okresie dwudziestolecia międzywojennego. Prezentują jej wpływ na inne dziedziny życia, takie jak: kultura, turystyka, sport czy obronność. Jest to także opowieść o ludziach, którzy przez kilkadziesiąt lat budowali pozycję Fiata w Polsce.

Książka powstała na podstawie włoskich i polskich dokumentów archiwalnych, publikacji prasowych z tamtego okresu oraz wspomnień ludzi związanych z ówczesnym przemysłem.

 

4 grudnia w Preisnerówce odbyła się prezentacja tej książki, a gościem spotkania był jeden z autorów Filippo Gallino - inicjator przygotowania tej książki. Włoch z urodzenia, Polak z miłości. Z wykształcenia ekonomista i filolog, a z zamiłowania historyk. Wieloletni dyrektor wydawnictwa Satiz, działającego kiedyś na potrzeby Fiata w Polsce. Do zespołu zaprosił dziennikarskie małżeństwo, z którymi współpracuje już od ćwierć wieku – Annę Borsukiewicz i Jerzego Kozierkiewicza. Oboje pracowali w dzienniku Życie Warszawy, oboje zajmowali się motoryzacją.

 

Panuje u nas Mit Polskiego Fiata. Dla jednych to marka, która otworzyła drogę do zmotoryzowania przedwojennego kraju, dla drugich ta, która zniszczyła polskie konstrukcje samochodowe. Naszym założeniem jest próba przedstawienia obiektywnej historii Fiata na ziemiach polskich do wybuchu II Wojny Światowej. Fiat bowiem nie był jedynym graczem na naszym rynku. Ale na skalę przemysłową pierwszym i takim, który innym ułatwił start – piszą autorzy książki o Fiacie.

Książka ma objętość 200 stron, opublikowało ją Wydawnictwo FORE Communication Poland Sp. z o.o. z Bielska-Białej.

 

Na zdjęciu plakat