
28. Festiwal Kompozytorów Polskich im. Henryka Mikołaja Góreckiego – poświęcony muzyce Fryderyka Chopina – miał zdecydowanie kobiecy wymiar. Festiwalowa publiczność z przyjemnością spotkała się z niezwykłymi osobowościami muzycznymi – pianistkami Leonorą Armellini i Aleksandrą Świgut oraz dyrygentką Ewą Strusińską.
Zorganizowany przez Bielskie Centrum Kultury im. Marii Koterbskiej festiwal odbywał się 9-11 października, czyli w czasie, gdy cała Polska i muzyczny świat żyje zmaganiami najwybitniejszych pianistów uczestniczących w XIX Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Wybór bohatera FKP był oczywisty - Chopin. To już po raz trzeci festiwal poświęcony został muzyce wielkiego romantyka.
- Bielszczanie i bialanie w niedzielę 5 października o godz. 10.30 wstrzymywali oddechy, gdy w Warszawie grał niezrównany Mateusz Dubiel. Niestety, decyzją jury nasz pianista nie przeszedł do kolejnego etapu. Chcę, żeby to wybrzmiało: jesteśmy z niego bardzo dumni! – powiedział zastępca prezydenta Bielska-Białej Adam Ruśniak, otwierając 28. FKP 9 października w Cavatina Hall. – Dlatego 17 stycznia 2026 roku w tej sali, podczas wielkiej ceremonii objęcia przez Bielsko-Białą tytułu Polskiej Stolicy Kultury 2026, Mateusz Dubiel będzie jednym z artystów, którzy dostarczą wspaniałych wrażeń publiczności w Polsce i w Europie, bo koncert ma być transmitowany na żywo. Dzisiaj reprezentuję prezydenta naszego miasta, Jarosława Klimaszewskiego, który podczas wczorajszej konferencji w Warszawie poświęconej projektowi PSK powiedział: Polska Stolica Kultury zaczyna się w Bielsku-Białej. Wielkie brawa należą się naszemu miastu i tym wszystkim, którzy doprowadzili do tej sytuacji – dodał A Ruśniak.
Prowadzący koncert inauguracyjny w Cavatina Hall dyrektor artystyczny Festiwalu Kompozytorów Polskich Andrzej Kosowski przyznał, że organizatorzy FKP myśleli o zaproszeniu na festiwal Mateusza Dubiela, jednak jego udział w konkursie chopinowskim to uniemożliwił.
- Mam nadzieję, że zaprosimy go innym razem. Natomiast w dzisiejszym koncercie wystąpi laureatka piątego miejsca Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie z 2021 Włoszka Leonora Armellini, wykonując II Koncert fortepianowy f-moll op. 21 Fryderyka Chopina. Klamrą dla wszystkich, którzy chcieliby usłyszeć oba koncerty Chopina, będzie koncert finałowy, w którym z kolei Polka Aleksander Świgut wykona I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 – zapowiedział Andrzej Kosowski. - W pierwszej części dzisiejszego koncertu zaprosimy państwa do wysłuchania trzech fajerwerków orkiestrowych. W takim miejscu, z taką orkiestrą, z taką dyrygentką nie może być inaczej. Zaczniemy z fantastyczną uwerturą do opery Monbar, czyli Flibustierowie Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego. To kompozytor dziewiętnastowieczny, prawie rówieśnik Chopina. Warto posłuchać, jak wspaniale instrumentuje i używa orkiestry. Potem dwa utwory należące do klasyki muzyki XX wieku - Grażyny Bacewicz Muzyka na smyczki, trąbki i perkusję, utwór energetyczny, wymagający techniki wykonawczej, jeżeli chodzi o orkiestrę, i na zakończenie pierwszej części utwór naszego patrona Henryka Mikołaja Góreckiego - Trzy tańce na orkiestrę. Dzisiaj będą mieli państwo okazję posłuchać, jak nasz mistrz operował w przypadku tańców pełną orkiestrą symfoniczną – zaprosił na inaugurację festiwalu A. Kosowski.
Znakomita dyrygentka Ewa Strusińska - finalistka i laureatka prestiżowego Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego im. Gustawa Mahlera w Bambergu, pierwsza kobieta na stanowisku dyrygenta asystenta w historii Wielkiej Brytanii, a zarazem pierwsza Polka pełniąca tę funkcję poza granicami kraju, pracująca w Polsce i Wielkiej Brytanii, występująca z wieloma światowymi orkiestrami – poprowadziła podczas inauguracji FKP Cavatina Philharmonic Orchestra. Ta złożona z młodych muzyków, głównie bielszczan, absolwentów bielskiej szkoły muzycznej oraz czołowych akademii muzycznych orkiestra świetnie zabrzmiała pod jej kierownictwem. To było już kolejne spotkanie Ewy Strusińskiej z Cavatina Philharmonic Orchestra. Właśnie pod dyrekcją tej wybitnej dyrygentki Cavatina Philharmonic Orchestra rozpoczynałą swój drugi sezon 18 września w Cavatina Hall, grając utwory Beethovena, Schumanna i Dvořáka. Oba te koncerty były pokazami kunsztu dyrygenckiego i wykonawczego.
W drugiej części wieczoru Cavatina Philharmonic Orchestra pod dyrekcją Ewy Strusińskiej towarzyszyła Leonorze Armellini podczas wykonania II Koncertu fortepianowego Fryderyka Chopina. Fantastyczne wykonanie tego utworu doceniono owacją na stojąco, a pianistka bisowa trzy razy, zanim publiczność pozwoliła jej zejść ze sceny.
Drugiego festiwalowego dnia,10 października, Bielskie Centrum Kultury im. Marii Koterbskiej zaprosiło publiczność do Salonu Muzycznego na spotkanie z Chopinem w jazzowym ujęciu. Gośćmi byli muzycy Andrzej Jagodziński Trio. Lider zespołu odebrał klasyczne wykształcenie muzyczne i jeszcze w trakcie studiów dostał posadę waltornisty w Orkiestrze Symfonicznej Polskiego Radia, jednocześnie jako pianista prowadził trio jazzowe. I w efekcie jazz zdominował jego muzyczne życie. O tym opowiadał Andrzej Jagodziński w krótkiej rozmowie, którą z gościem salonu przeprowadził Andrzej Kosowski. Pianista wraz z kontrabasistą Adamem Cegielskim – bielszczaninem - i perkusistą Czesławem Bartkowskim zaprezentował niezwykłe jazzowe interpretacje utworów Chopina. Jak cytuje krytyków BCK: Jagodziński gra Chopina tak, jakby kompozytor urodził się sto lat później – w czasach jazzu. A w sali BCK zabrzmiał to tak, że i ten koncert skończył się owacjami na stojąco.
Finałowy koncert 28. FKP 11 października w BCK przyniósł spotkanie z Orkiestrą Polskiego Radia w Warszawie - zespołem po raz pierwszy goszczącym na bielskim festiwalu, w dodatku w roku dla siebie wyjątkowym - orkiestra świętuje 80-lecie działalności oraz stulecie Polskiego Radia.
- Chcemy państwu opowiedzieć historię polskiej muzyki przedszopenowskiej. Na koniec koncertu zabrzmi Symfonia Józefa Elsnera. To oczywiście nie tylko wybitny kompozytor, ale przede wszystkim nauczyciel Chopina, osoba, która poznała się na wielkim talencie Fryderyka. On jako pierwszy określił go mianem geniusza – mówił Andrzej Kosowski. - Na początek zaś usłyszymy jeden z ocalałych fragmentów Symfonii Franciszka Lessela. To z kolei kompozytor, który studiował u Józefa Haydna. Był autorem wielu wspaniałych kompozycji. Niestety, nie wszystkie dotrwały do naszych czasów. Myślę, że bez Lessela i Elsnera pejzaż polskiej muzyki tuż przed Chopinem nie byłby pełny – dodał dyrektor artystyczny FKP.
Orkiestrą Polskiego Radia w Warszawie dyrygował Michał Klauza. I Koncert fortepianowy wraz z orkiestrą wykonała Aleksandra Świgut - jedna z najbardziej wyrazistych osobowości sceny muzyki klasycznej. Laureatka 17. Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Edwarda Griega w Bergen oraz nagród specjalnych: nagrody publiczności i orkiestry oraz prestiżowej nagrody Steinway Prizewinners Concert Network. Jej interpretacja chopinowskiego koncertu, niezwykle emocjonalna, wspaniale zabrzmiała z radiową orkiestrą. I na pewno na długo zapadnie w pamięć publiczności, która entuzjastycznie przyjęła to wykonanie.
W programie 28. Festiwalu Kompozytorów Polskich im. Henryka Mikołaja Góreckiego znalazły się jeszcze dwa koncerty i pokaz filmowy. Od lat współpracujące z BCK Bielskie Towarzystwo Muzyczne przygotowało 9 października przed południem koncert edukacyjny. Utwory Chopina wykonali pianiści Michał Korzistka i Agata Adamczyk oraz sopranistka Joanna Korpiela-Jatkowska i kwartet smyczkowy w składzie - skrzypkowie Adam Wagner i Zenon Mojżysz, altowiolista Witold Szulakowski i wiolonczelistka Urszula Mizia.
Tego samego dnia po południu w kinie Helios przedpremierowo pokazano film Chopin, Chopin. Z legendą Fryderyka Chopina zmierzyli się reżyser Michał Kwieciński, scenarzysta Bartosz Janiszewski, autor zdjęć Michał Sobociński oraz Eryk Kulm w roli tytułowej. Po seansie usłyszeliśmy, że lepszego Chopina niż Eryk Kulm trudno sobie wyobrazi.
Z kolei 10 października przed południem w sali koncertowej bielskiej szkoły muzycznej odbył się koncert, w którym Improwizacje na tematy Chopina Konstantego Wileńskiego i Wariacje na tematy Chopina Emilii Wybraniec grali pianiści Emilia Wybraniec i Jakub Derej oraz Orkiestra Symfoniczna Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. Stanisława Moniuszki w Bielsku-Białej.