Nie będzie pudrowania rzeczywistości

Na zdjęciu jeden z obrazów wystawy ginałowej
Sonia Góral, Tata i ja, 2025, farba akrylowa, klej polimerowy na wydrukowanej fotografii, 50 x 70 cm

Gęsta, ekspresyjna i niewygodna – pełna afektów, gniewu i gwałtowności. Nie będzie ani łatwa, ani przyjemna, i dobrze: bo malarstwo nie istnieje po to, by usypiać, lecz by budzić – tak zapowiada wystawę finałową 47. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2025 członek jury Stach Szabłowski.

 

W piątek, 7 listopada o godz. 18.00, podczas otwarcia wystawy finałowej, poznamy wyniki 47. Biennale Malarstwa Bielska Jesień. Spośród 3.015 prac jury w składzie Dorota Buczkowska, Anna Mituś, Karol Radziszewski, Agata Smalcerz i Stach Szabłowski wybrało 89 obiektów malarskich autorstwa 54 osób artystycznych. To te prace zostaną pokazane.

Bielska Jesień 2025 nie będzie pudrować rzeczywistości. Zamiast pocztówkowych obrazków zobaczymy malarstwo gwałtowne i rozedrgane – konfrontujące nas z gniewem i chroniczną niepewnością jutra. To nie przegląd trendów ani wystawa do oglądania z dystansu, lecz rejestr pęknięć, w którym skumulowana energia ostatnich dwóch lat znajduje swój upust – pisze Ada Piekarska, kuratorka biennale.

Biennale Malarstwa Bielska Jesień jest jednym z najważniejszych konkursów artystycznych w Polsce, a zarazem największym spośród tych, które koncentrują się na medium malarskim. Wydarzenie to od przeszło 60 lat promuje sztukę współczesną, a także stwarza szansę na zaistnienie nowych osobowości artystycznych. Prezentacja dzieł w Galerii Bielskiej BWA jest okazją do syntetycznego spojrzenia na kondycję współczesnego malarstwa.

Od samego początku formuła konkursu była otwarta – organizatorzy nie precyzowali tematu prac oraz pozostawali otwarci na szeroką definicję artystycznej pracy malarskiej. Od 2013 roku do konkursu mogą zgłosić się osoby nieposiadające dyplomu uczelni artystycznej.

Jury przyznaje trzy nagrody główne oraz pięć wyróżnień. Dodatkowe wyróżnienia są przyznawane przez redakcje pism (lub ich działów) oraz magazynów internetowych poświęconych kulturze.

W wystawie uczestniczą: Karol Bagiński, Kasia Banasiak, Martyna Baranowicz, Zuzanna Bartoszek, Kinga Burek-Domżalska, Eliza Chojnacka, Amadeusz Długaj, Mateusz Drozdowski, Olga Dyjak, Olga Dziubak, Sonia Góral, Anna Grzymała, Konrad Gubała, Marta Jamróg, Arkadiusz Karapuda, Gabriela Kiczor-Bentkowska, Paulina Kitlas, Piotr Kolanko, Wojciech Koniuszek, Radim Koros, Damian Kula, Agata Lankamer, Michał Leśniak, Ant Łakomsk, Honorata Martin, Zuzanna Mrozowska, Małgorzata Mycek, Agata Nowosielska, Michał Orzechowski, Paulina Poczęta, Katarzyna Pośpiech, Julia Poziomecka, Klaudia Prabucka, Filip Rybicki, Tomasz Saciłowski, Maciej Salamon, Grzegorz Siembida, Natalia Sara Skorupa, Anna Skrzypek, Jakub Sobczyński, Jan Stanisławski, Patryk Staruch, Kuba Stępień, Katarzyna Swinarska, Karolina Szwed, Michał Szuszkiewicz, Weronika Teplicka, Hubert Tylczak, Monika Walczak, Kacper Wiatrak, Michał Wirtel, Tatiana Wolska, Julia Woronowicz, Katarzyna Wyszkowska.

Kuratorką biennale jest Ada Piekarska – kuratorka wystaw i projektów, autorka tekstów o sztuce współczesnej, absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie oraz historii sztuki w Polskiej Akademii Nauk. Na co dzień związana z Galerią Bielską BWA, w której kieruje zespołem programowym. W swojej praktyce przygląda się m.in. pozaartystycznym funkcjom sztuki. Laureatka Nagrody Krytyki Artystycznej im. Jerzego Stajudy (2024).

 

PROGRAM OTWARCIA

7 listopada, godz. 18.00 - otwarcie wystawy i ogłoszenie wyników konkursu,

godz. 19.30 after party – DJ set Facheroia - zagra Zoi Michailova, artystka dźwiękowa, kompozytorka utworów do spektakli teatralnych, performansów i sztuki wideo, znana również od lat z aliasu Facheroia jako DJ-ka. Pochodzi z ukraińskiego Krymu, od dekady mieszka w Warszawie. Wypracowała swój własny styl opierając się bardziej na narracji niż gatunkach.

 

8 listopada, godz. 11.00 - oprowadzanie kuratorskie z udziałem jury i osób artystycznych,

godz. 12.00 - panel dyskusyjny Komfortowo już była. Sztuka poza zasadą przyjemności

 

Wystawa potrwa od 7 listopada do 11 stycznia 2026. Będzie jej towarzyszył bogaty program wydarzeń skierowany dla różnych grup odbiorców, m.in. oprowadzania kuratorskie, w językach angielskim i ukraińskim, oprowadzanie kulturoznawcze, dla rodzin z dziećmi, opiekunów małych dzieci i seniorów.

Na wystawę, otwarcie i uroczystość wręczenia nagród oraz wszystkie wydarzenia towarzyszące obowiązuje bezpłatny wstęp.

 

Aktualności i wydarzenia towarzyszące są publikowane na bieżąco na stronie internetowej organizatora: galeriabielska.pl i konkursu: bielskajesien.pl – na tej ostatniej można zobaczyć również wszystkie zgłoszenia oraz galerię 89 prac pokazywanych na wystawie finałowej.

 

Wystawie towarzyszy katalog zawierający reprodukcje wszystkich prac znajdujących się na wystawie oraz teksty członkiń i członków jury. Autorem projektu graficznego katalogu oraz identyfikacji wizualnej Bielskiej Jesieni 2025 jest Maciej Wodniak.

 

47. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2025 odbywa się pod honorowym patronatem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Fundatorami nagród w konkursie są Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Marszałek Województwa Śląskiego oraz Prezydent Miasta Bielska-Białej.

 

Źródło: Galeria Bielska BWA

 

Na zdjęciu plakat biennale