Z galerii na billboard po raz trzeci

Praca Miasto splotów - Maciej Kamer Szymonowicz / Projekt Etnograff
Praca Miasto splotów - Maciej Kamer Szymonowicz / Projekt Etnograff

Bielsko-Biała kontynuuje kulturalne przygotowania do objęcia tytułu Polskiej Stolicy Kultury 2026. W ramach działań zapowiadających to wyjątkowe wydarzenie, w przestrzeni miasta rusza trzecia odsłona projektu Z galerii na billboard, który po raz kolejny wprowadza sztukę lokalnych twórców w codzienność mieszkańców. 

 

Projekt, zapoczątkowany w kwietniu 2024 roku, ma na celu promocję artystów związanych z Bielskiem-Białą i pokazanie, że sztuka może istnieć nie tylko w galeriach, lecz także w przestrzeni miejskiej – wśród przechodniów, kierowców i podróżnych. Prace w dużym formacie pojawiają się na billboardach w różnych punktach miasta, tworząc swoistą otwartą galerię pod gołym niebem. 

 

W trzeciej odsłonie projektu swoje realizacje prezentuje troje artystów. 

 

Krysia Nikiel-Katolik to artystka wizualna, autorka pracy Smok impresjonista z cyklu Bajki dla Natalki, dostępnej przy dworcu PKP Bielsko-Biała Główna. Jej obraz jest poetycką opowieścia o emocjach, macierzyństwie i wyobraźni – o smoku, który za dnia straszy i ziewa, a nocą maluje jesienne drzewa. Jak podkreśla artystka, jest to metafora twórczego procesu i sposobu na wyrażanie uczuć poprzez sztukę – wylewanie na kartkę emocji, które towarzyszą mi w codziennym doświadczeniu bycia mamą

 

Kolejny artysta to pochodzący z Bielska-Białej Mateusz Kołek, obecnie mieszkający i tworzący w Krakowie. Ilustrator i grafik, autor pracy Shinrin yoku – tytuł z języka japońskiego oznacza dosłownie leśną kąpiel. Kompozycja przedstawia lewitującą postać wśród drzew, symbolizującą zanurzenie się w naturze i odzyskanie równowagi dzięki kontaktowi z przyrodą. Billboard z tą pracą można oglądać przy ul. Bystrzańskiej, w rejonie zajezdni autobusu nr 24. 

 

Autorem trzeciej pracy Miasto splotów jest Maciej Kamer Szymonowicz / Projekt Etnograff. To czarno-biała kompozycja łącząca wątki historyczne i kulturowe związane z tożsamością Bielska-Białej. Artysta odwołuje się do tradycji przemysłu włókienniczego i czasów, gdy bielska wełna była synonimem jakości i prestiżu. W jego pracy przeplatają się motywy góralskiej kultury pasterskiej, przemysłowego dziedzictwa oraz miejskiego języka lat 90., gdy słowem wełna określano charakterystyczne czapki o grubym splocie. To symboliczne połączenie historii, pamięci i współczesności – artystyczna metafora miasta splecionego z wielu wątków. 

 

Billboardy z najnowszymi pracami można oglądać w przestrzeni miejskiej do końca roku. Każda odsłona projektu przynosi nowe nazwiska, nowe tematy i nowe emocje, tworząc wielkoformatową opowieść o Bielsku-Białej – mieście, w którym sztuka staje się częścią codzienności. 

 

źródło: Wydział Kultury i Promocji Urzędu Miejskiego

 

jedna z prac
Smok impresjonista autorstwa Krysi Nikiel-Katolik

 

jedna z prac
Shinrin yoku autorstwa Mateusza Kołka