Plik SVG
Ikona przedstawiająca kontur dzwonka z symbolem wykrzyknika w okręgu w lewym górnym rogu symbolizująca komunikat
ZUS sprawdza popowodziową pomoc Obowiązujący

Data publikacji: Obowiązuje: -

Ustawowy obowiązek rozliczenia i kontroli pomocy, która została udzielona przedsiębiorcom poszkodowanym w powodzi z 2024 roku ma Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Właśnie trwa proces weryfikacji wymaganej dokumentacji oraz rozliczenia następczego wypłaconych świadczeń interwencyjnych. 

 

Świadczenie interwencyjne 

Świadczenie interwencyjne dla przedsiębiorców poszkodowanych w wyniku powodzi było jednorazowym wsparciem w dalszym prowadzeniu działalności gospodarczej. Pomoc tę otrzymali przedsiębiorcy, którzy spełnili określone warunki. 

Z wypłatą świadczenia interwencyjnego wiążą się konkretne obowiązki zarówno po stronie beneficjenta, jak i po stronie ZUS. W wyniku weryfikacji udzielonej pomocy przedsiębiorca może zostać zobowiązany do zwrotu całego świadczenia lub jego części wraz z odsetkami ustawowymi za opóźnienie, w wysokości i na zasadach określonych przepisami prawa cywilnego, liczonymi od dnia wypłacenia. 

 

Kiedy zwrot świadczenia interwencyjnego 

Ustawa powodziowa określiła przesłanki do zwrotu świadczenia w całości lub w części. 

Świadczeniobiorca będzie zobowiązany do zwrotu całości świadczenia, gdy: 

- w ciągu 6 miesięcy od dnia otrzymania świadczenia interwencyjnego przestał prowadzić działalność gospodarczą albo działalność pożytku publicznego albo działalność pożytku publicznego i inną działalność odpłatną albo działalność rolniczą lub zawiesił jej prowadzenie albo nie podjął zawieszonej działalności od momentu otrzymania świadczenia interwencyjnego; 

- przynajmniej jedno z jego oświadczeń było niezgodne ze stanem faktycznym, 

- wbrew zobowiązaniu nie przesłał w terminie oszacowania wraz z dokumentacją lub protokołu, jeśli jest rolnikiem, - nie podda się kontroli lub będzie utrudniać kontrolę. 

 

Przedsiębiorca będzie zobowiązany do zwrotu części świadczenia, jeśli: 

- KAS poinformuje ZUS o rozbieżności między średniomiesięcznym przychodem wykazanym we wniosku, a wykazanym dla celów podatkowych; 

- podmiot nie utrzymał poziomu zatrudnienia przez 6 miesięcy od 16 września 2024 r.; 

- przyznane świadczenie będzie wyższe niż wartość szkody wynikającej z oszacowania lub protokołu. 

 

Obecnie trwa proces weryfikacji wymaganej dokumentacji oraz rozliczenia następczego wypłaconych świadczeń interwencyjnych. Jej efektem są wszczęte postępowania w sprawie nienależnie pobranego świadczenia. Na tym etapie przedsiębiorcy (świadczeniobiorcy) mogą brać czynny udział w postępowaniach. Dopiero po ich zakończeniu ZUS wyda decyzje w sprawie zwrotu w części lub w całości wypłaconego świadczenia interwencyjnego wraz z odsetkami ustawowymi za opóźnienie. 

 

Nowy termin płatności 

Przedsiębiorcy poszkodowani w wyniku powodzi mogli złożyć do ZUS oświadczenie, że zostali poszkodowani przez powódź. 

Dzięki temu mogli zapłacić składki za okres od 1 sierpnia 2024 roku do 31 maja 2025 roku dopiero we wrześniu 2025 roku - nowy termin płatności składek został wyznaczony na 15 września 2025 roku. 

Do opłaconych w ten sposób składek ZUS nie doliczał odsetek za zwłokę. Jeśli przedsiębiorca nie opłacił składek w terminie do 15 września 2025 roku; ZUS ma prawo podjąć działania zmierzające do ich odzyskania. 

 

Obecnie trwa weryfikacja, czy płatnicy wywiązali się z tego obowiązku. Do płatników, którzy nie opłacili składek, ZUS wysłał pismo wzywające do zapłaty, w którym będzie także informował o możliwości skorzystania z ulg: 

- jeżeli przedsiębiorca ma trudności w opłaceniu składek ma możliwość rozłożenia powstałego zadłużenia na raty, 

- nadal może także wystąpić z wnioskiem o umorzenie nieopłaconych należności za okres od 1 sierpnia 2024 roku do 31 maja 2025 roku - doradcy ds. ulg i umorzeń w ZUS pomogą skompletować wniosek. 

 

Więcej informacji na stronie internetowej https://www.zus.pl/