Rejestracja pojazdu zakupionego w kraju (nowego i rejestrowanego w kraju)
Wniosek możesz złożyć:
- osobiście/przez pełnomocnika (Wydział Komunikacji w Bielsku- Białej Plac Ratuszowy 6) lub pocztą
- elektronicznie poprzez platformę e-Urząd lub usługę e-Doręczenia.
Wypełniony formularz (druk) wniosku o rejestrację oraz:
- dowód własności pojazdu.
W przypadku gdy dane odnoszące się do zbywcy pojazdu zawarte w dowodzie własności pojazdu dołączonym do wniosku o rejestrację są niezgodne z danymi właściciela pojazdu zawartymi w dowodzie rejestracyjnym i karcie pojazdu, jeżeli była wydana, dowodem własności są wszystkie dokumenty potwierdzające fakt przeniesienia prawa własności pojazdu. - świadectwo zgodności WE albo świadectwo zgodności wraz z oświadczeniem zawierającym dane i informacje o pojeździe niezbędne do rejestracji i ewidencji pojazdu, dopuszczenie jednostkowe pojazdu, decyzja o uznaniu dopuszczenia jednostkowego pojazdu albo świadectwo dopuszczenia indywidualnego WE pojazdu - jeżeli są wymagane - dotyczy pojazdu nowego zakupionego w kraju
- dowód rejestracyjny i tablice rejestracyjne, jeżeli pojazd był rejestrowany w kraju.
Dokumenty wymienione powyżej są dokumentami, które są najczęściej wykorzystywane podczas załatwiania ww. sprawy; w sytuacjach szczególnie skomplikowanych po weryfikacji dokumentów w Urzędzie może okazać się konieczne uzupełnienie wniosku o dokumenty wyżej nie wymienione.
W sytuacji bezpośredniego kontaktu z urzędem dokumenty należy uzupełnić wraz ze składanym wnioskiem. W przypadku korzystania z platformy ePUAP jako uzupełnienie wcześniej złożonego wniosku.
Do wglądu:
- dowód osobisty w przypadku obywatela polskiego będącego osobą fizyczną, dokument tożsamości oraz dokument potwierdzający zameldowanie na terytorium RP w przypadku cudzoziemca będącego osobą fizyczną
- wypis z rejestru sądowego w przypadku przedsiębiorcy posiadającego osobowość prawną
- zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, umowa spółki oraz odpowiednio dokumenty wymienione w pkt.a) lub b) w przypadku przedsiębiorcy nie posiadającego osobowości prawnej
pisemne pełnomocnictwo oraz odpowiedni dokument tożsamości pełnomocnika w przypadku działania przez pełnomocnika* - dokument potwierdzający zawarcie umowy ubezpieczenia obowiązkowego, zgodnie z warunkami tego ubezpieczenia, ważnej w roku kontroli, lub dowód opłacenia składki za to ubezpieczenie (dotyczy pojazdów zarejestrowanych).
Opłata skarbowa:
- bez opłaty
*za pełnomocnictwo - 17,00 zł.
Opłata:
- za tablice rejestracyjne na samochód - 80,00 zł (2 szt. tablic)
- za tablicę rejestracyjną na przyczepę - 40,00 zł
- za tablicę rejestracyjną motocyklową - 40,00 zł
- za tablicę rejestracyjną motorowerową - 30,00 zł
- za tablice indywidualne - 1 000,00 zł
- za tablicę indywidualną motocyklową - 500,00 zł
- pozwolenie czasowe - 13,50 zł
- dowód rejestracyjny - 54,00 zł
- komplet nalepek legalizacyjnych - 12,50 zł.
Opłatę zrobisz:
- gotówką w kasach głównych Urzędu Miejskiego w Bielsku-Białej Plac Ratuszowy 6 (parter)
- kartą podczas załatwiania sprawy
- przelewem na konto Urzędu Miejskiego (nr rachunku: 88 1020 2313 0000 3802 1094 7663) - w tytule przelewu wpisz nr VIN pojazdu.
Z zachowaniem procedury rejestracji czasowej z urzędu - do 30 dni.
Odwołanie od decyzji możesz wnieść do Samorządowego Kolegium Odwoławczego za pośrednictwem Prezydenta Miasta Bielska-Białej w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.
- Ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.
- Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2022 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów oraz wymagań dla tablic rejestracyjnych.
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2022 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach.
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 4 sierpnia 2022 r. w sprawie wysokości opłat za wydanie dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego, tablic (tablicy) rejestracyjnych pojazdu oraz ich wtórników.
- Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 13 kwietnia 2012 r. w sprawie trybu legalizacji tablic rejestracyjnych oraz warunków technicznych i wzorów znaku legalizacyjnego.
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.
Wymagane dokumenty (w oryginale) należy przedłożyć podczas rejestracji pojazdu także w przypadku składania wniosku drogą elektroniczną.
Dopuszcza się rejestrację pojazdu bez dowodu rejestracyjnego i karty pojazdu jeżeli pojazd zakupiono po przepadku na rzecz Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, natomiast bez dowodu rejestracyjnego i tablic rejestracyjnych w przypadku zakupu pojazdu od Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Straży Granicznej lub sił zbrojnych RP.
Obowiązujące przepisy umożliwiają zawnioskowanie o zachowanie dotychczasowego numeru rejestracyjnego (tablic) jeżeli pojazd był już zarejestrowany w kraju i posiada tablice zgodne z aktualnym wzorem, które są czytelne i utrzymane w należytym stanie.
Od 1 stycznia 2024 r. Właściciel pojazdu jest obowiązany złożyć wniosek o jego rejestrację w terminie 30 dni od dnia:
- nabycia pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
- dopuszczenia do obrotu przez organ Krajowej Administracji Skarbowej pojazdu sprowadzonego z terytorium państwa niebędącego państwem członkowskim Unii Europejskiej;
- sprowadzenia pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej.
(w przypadku gdy właścicielem pojazdu jest przedsiębiorca prowadzący na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność gospodarczą w zakresie obrotu pojazdami, obowiązany jest do złożenia wniosku o rejestrację pojazdu w terminie 90 dni).