FAQ

logotyp

Dofinansowano ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027, priorytet X Fundusze Europejskie na Transformację, Działanie 10.06 Rozwój energetyki rozproszonej opartej o odnawialne źródła energii – projekty grantowe i parasolowe.

POWRÓT

  1. ASPEKTY FORMALNE

Nabór i dokumentacja:

 

  1. Czym w rozumieniu Programu jest OZC? Czy wystarczą samodzielne obliczenia, czy muszą zostać wyliczone i podpisane przez  osoby posiadające konkretne uprawnienia i w konkretnej formie? W słowniku pojęć Regulaminu Programu zdefiniowane jest pojęcie OZC. Rozumie się przez to obliczenie zapotrzebowania budynku na energię końcową [EK] w stanie przed wykonaniem inwestycji pompy ciepła [PC] i po jej wykonaniu wyrażoną w GJ/rok, wykonane przez osobę posiadającą stosowne uprawnienia do wykonywania świadectw charakterystyki energetycznej lub audytów energetycznych. Wystarczające jest także przedstawienie karty audytu energetycznego dla budynku z wyborem zmiany źródła ciepła na pompę ciepła lub charakterystyki energetycznej budynku przed i po instalacji pompy ciepła. W związku z tym nie są dozwolone samodzielne obliczenia właściwości cieplnych budynku. Jeżeli jednak wnioskodawca posiada takie uprawnienia to może takie obliczenia wykonać samodzielnie, załączając do nich dowód uprawnień.
  2. Kiedy trzeba wykonać i dostarczyć obliczenia OZC? Wykonanie OZC nie jest wymagane na etapie składania deklaracji udziału w projekcie. Dokument OZC należy dostarczyć razem z Wnioskiem o udzielenie grantu, który jest składany po opublikowaniu Listy podstawowej Grantobiorców (czyli po zakończeniu etapu naboru do Programu), a przed podpisaniem umowy grantowej.
  3. Czy będzie możliwość złożenia wniosku (Deklaracji udziału) drogą elektroniczną? Komplet Dokumentów zgłoszeniowych należy składać wyłącznie w formie papierowej, opatrzonej podpisem Mieszkańca, a złożony w inny sposób niż forma papierowa (mail, skan, kserokopia) lub poza terminem i miejscem naboru nie będzie rozpatrywany. Przyjmowanie Deklaracji udziału w Projekcie będzie prowadzone w dniach od 1 lipca 2024 r. od godziny 8:00 do 2 sierpnia 2024 r. do godziny 12:00 w budynku Bielskiego Centrum Kultury im. Marii Koterbskiej w Bielsku-Białej ul. Juliusza Słowackiego 27 wejście od strony sali koncertowej w parku, w poniedziałki, wtorki i środy w godzinach 8:00-15:00, czwartki 8:00-17:00, piątki 8:00-12:00. Liczy się kolejność prawidłowo złożonych i kompletnych wniosków. Nie ma możliwości korekty Deklaracji udziału, czy składania wielu Deklaracji udziału w ramach jednego naboru.
  4. Czy w ramach dokumentów potwierdzających tytuł prawny do nieruchomości można złożyć wydruk z Elektronicznych Ksiąg Wieczystych (EUKW)? Potwierdzeniem tytułu prawnego do nieruchomości może być wydruk z Elektronicznych Ksiąg Wieczystych, jednak nie może być starszy niż 6 miesięcy. Ministerstwo Sprawiedliwości prowadzi  stronę Elektronicznych Ksiąg Wieczystych: https://ekw.ms.gov.pl/ , gdzie BEZPŁATNIE można pobrać i wydrukować swoją księgę wieczystą (każdy dział osobno, klikając w prawy górny róg strony na "trzy kropki"). Wystarczy wpisać swój numer księgi wieczystej, następnie wejść w "przeglądanie aktualnej treści KW". Tam należy wydrukować kolejno zakładki (górne menu): Dział I-O, Dział II i ewentualnie Dział III, jeśli dotyczy.
  5. Czy składając deklarację udziału w Projekcie składamy również od razu Wniosek o udzielenie grantu? Do deklaracji udziału w Projekcie składamy tylko zgodę współwłaściciela (jeśli dotyczy) i wydruk z księgi wieczystej. Natomiast Wniosek o udzielenie grantu składa się po zakwalifikowaniu do projektu (tj. po terminie, w którym zostaną ogłoszone listy osób zakwalifikowanych do projektu)  razem z rozeznaniem rynku (tj. zapytania ofertowe i oferty od min. 2 wykonawców), obliczeniami OZC w przypadku pompy ciepła i zgodą konserwatora zabytków (jeśli dotyczy).
  6. Czy osoba zainteresowana grantem musi złożyć komplet podpisanych dokumentów osobiście, czy może to za nią zrobić firma lub inna osoba? Deklarację udziału w projekcie w imieniu wnioskodawcy może złożyć dowolna osoba fizyczna. Trzeba zwrócić jednak uwagę, że w przypadku, gdy w wyniku weryfikacji Deklaracji (na miejscu w trakcie jej składania) zostałyby zauważone jakieś błędy, to do ich poprawy potrzebne są: pełnomocnictwo wnioskodawcy, dowód osobisty osoby ingerującej w dokumenty (pełnomocnika) oraz dowód uiszczenia na konto Urzędu opłaty za pełnomocnictwo (17 zł). Niekompletna lub nieprawidłowo wypełniona Deklaracja zostaje odrzucona. Więcej informacji o opłacie skarbowej za pełnomocnictwo znaleźć można na stronie UM: Zaświadczenia i opłata skarbowa | Urząd Miejski w Bielsku-Białej (bielsko-biala.pl) NUMERY RACHUNKÓW BANKOWYCH OBOWIĄZUJĄCE OD 1 STYCZNIA 2023 R. BANK PKO BP | Urząd Miejski w Bielsku-Białej (bielsko-biala.pl)
  7. Kto może być wnioskodawcą? Wnioskodawcą  może być osoba fizyczna będąca właścicielem, współwłaścicielem lub osobą posiadającą tytuł prawny do nieruchomości np. dzierżawa i użytkowanie wieczyste – pod warunkiem, że obejmuje on co najmniej okres trwałości Projektu (min. do 31 grudnia 2031 r.), położonej na terenie miasta Bielska-Białej, na której planowana jest realizacja Inwestycji w ramach Projektu.
  8. Jak można sprawdzić, że się dostało do projektu? Po zakończeniu naboru w terminie do 3.09.2024 r. na stronie projektu zostanie opublikowana lista podstawowa i lista rezerwowa Mieszkańców składająca się z odrębnych wykazów dla każdego rodzaju Inwestycji (zestawu grantowego).
  9. Czy można złożyć więcej niż jedną deklarację udziału w Projekcie, co w przypadku, gdy złożę dwie? Dla jednej nieruchomości można złożyć tylko jedną Deklarację udziału. W Deklaracji określa się jakie rodzaje inwestycji planuje się przeprowadzić w ramach Programu. W przypadku wpływu więcej niż jednej Deklaracji dla danej nieruchomości jako złożona zostanie uznana ta, która wpłynęła najwcześniej, pozostałe zostaną odrzucone.
  10. Ile jest dostępnych instalacji w Programie? Jak będą ustalane Listy podstawowe i rezerwowe? W pierwszym naborze dostępne będą Inwestycje planowane do realizacji w latach 2024-2025 w następujących zestawach i ilościach, i według tych zestawów grantowych a)-g) będą tworzone Listy podstawowe i rezerwowe:

- Lista a) Magazyn energii elektrycznej 60 szt. - przeznaczony do magazynowania energii elektrycznej produkowanej przez istniejące instalacje OZE,

- Lista b) Magazyn energii cieplnej 30 szt. - przeznaczony do magazynowania energii cieplnej produkowanej przez istniejące instalacje OZE (najczęściej zasobnik gorącej wody),

- Lista c) Instalacja pompy ciepła + Magazyn energii cieplnej 105 szt.,

- Lista d) Instalacja kolektorów słonecznych + Magazyn energii cieplnej 30 szt.,

- Lista e) Instalacja pompy ciepła 15 szt.,

- Lista f) Zestaw: Kolektory słoneczne + Pompa ciepła + Magazyn energii cieplnej 15 szt.,

- Lista g) Zestaw: Instalacja fotowoltaiczna + Pompa ciepła + Magazyn energii elektrycznej 180 szt.,

- Lista h) Instalacja fotowoltaiczna + Magazyn energii elektrycznej 60 szt.

  1. Czy w Programie jest kryterium dochodowe?

W Programie nie ma kryterium dochodowego.

  1. Jakie są wysokości grantów (dotacji) w Programie? W ramach Programu można otrzymać grant (dotację) w wysokości do 85% kosztów kwalifikowanych netto (z zastrzeżeniem limitów kwotowych grantu) na zrealizowanie Inwestycji w budynku jednorodzinnym położonym na terenie Bielska-Białej – w formie refundacji poniesionych kosztów. Przewidziano limity kwotowe grantów na poszczególne urządzenia składające się na zestawy grantowe a)-h):

- pompa ciepła na potrzeby ogrzewania i ciepłej wody bądź tylko ogrzewania - grant do 25.500 zł,  

- magazyn energii cieplnej — grant do 5.100 zł,

- magazyn energii elektrycznej — grant do 20.400 zł, 

- instalacja kolektorów słonecznych — grant do 8.500 zł, 

- instalacja fotowoltaiczna — grant do 11.900 zł.

Grantobiorca zobowiązuje się do wniesienia wkładu własnego odpowiadającego nie mniej niż 15% wydatków kwalifikowalnych netto Inwestycji, pochodzącego ze środków własnych.

Grantobiorca zobowiązuje się pokryć w pełnym zakresie wszelkie wydatki niekwalifikowalne w ramach realizacji Inwestycji, w tym podatek VAT, z własnych środków finansowych.

  1. Czy deklaracja może być wydrukowana na czarno-biało? Jeśli nie ma innej  możliwości, będzie ona przyjęta jako prawidłowa deklaracja. Jednak  zaleca się, aby wszystkie składane dokumenty projektowe były wydrukowane w kolorze, w szczególności te strony, które zawierają logo Programu.
  2. Czy można zaznaczyć więcej niż jedną opcję w pkt 3. w Deklaracji (wybór elementów inwestycji w Programie)? Wnioskodawca może i powinien zaznaczyć  tylko opcje wyboru elementów Inwestycji, które planuje łącznie zrealizować w ramach Programu (a więc jedną lub więcej opcji). Trzeba jednak pamiętać, że Wnioskodawca może otrzymać granty łącznie na maksymalnie 1 PV, 1 PC, 1 KS, 1 magazyn energii elektrycznej i do 2 magazynów energii cieplnej (pod warunkiem ich współpracy z różnymi instalacjami OZE). Przy wyborze należy kierować się ukompletowaniem w ramach wybranych zestawów grantowych wskazanych w punktach a-h), co oznacza, że np.  nie można zaznaczyć punktu e) - sama PC i jednocześnie punktu f) – komplet składający się z PC, KS i magazynu energii cieplnej, ponieważ dałoby to 2 pompy ciepła, co jest niedopuszczalne. Takie zaznaczenie oznacza nieprawidłowo wypełnioną deklarację i deklaracja podlega odrzuceniu w całości.
  3. Czy można otrzymać grant na samą instalację fotowoltaiczną (PV) lub same kolektory słoneczne (KS). Instalacja fotowoltaiczna dostępna jest tylko w zestawie z magazynem energii elektrycznej, a kolektory  w zestawie z magazynem energii cieplnej.
  4. Czy do deklaracji udziału w Programie trzeba dołączyć oferty od wykonawców? Do Deklaracji udziału w projekcie składamy tylko zgodę współwłaścicieli (jeśli dotyczy) i wydruk z księgi wieczystej. Natomiast wniosek o udzielenie grantu składa się po zakwalifikowaniu do Programu (tj. po terminie, w którym zostaną ogłoszone listy osób zakwalifikowanych do projektu)  razem z rozeznaniem rynku (tj. zapytania ofertowe i oferty od min. 2 wykonawców) i obliczeniami OZC w przypadku pompy ciepła, ewentualnie zgodą konserwatora zabytków (jeśli dotyczy).
  5. Czy będzie można się rozliczać z wykonania części inwestycji, jeśli mam do wykonania więcej niż jeden zestaw grantowy z punktu 3 Deklaracji? Dla każdego zestawu grantowego a-h) zaznaczonego w Deklaracji należy odrębnie przeprowadzić badanie rynku i w wyznaczonym terminie odrębnie złożyć Wniosek o udzielenie grantu. Dla każdego Wniosku zostanie zawarta Umowa i każda Umowa będzie odrębnie rozliczana po zrealizowaniu inwestycji.
  6. Czy Program można łączyć z innymi programami np. mój prąd, moje ciepło, czyste powietrze? Grantobiorca nie może łączyć grantu z jakimkolwiek innym publicznym źródłem dofinansowania na określony w umowie o powierzenie grantu wydatek kwalifikowany (tzw. zakaz podwójnego finansowania).
  7. Czy można dostać grant na urządzenia zakupione wcześniej? Nie jest to możliwe. Granty udzielane są na nowo zainstalowane urządzenia zakupione zgodnie z procedurą opisaną w regulaminie (tj. po zakwalifikowaniu się do projektu i po podpisaniu umowy o powierzenie grantu). Wszelkie faktury za zakup i montaż urządzeń muszą być wystawione z datą po podpisaniu umowy o powierzenie grantu.
  8. Czy fakturę za OZC przedstawia się do refundacji? Nie, koszty przygotowania dokumentu OZC są kosztem niekwalifikowanym do refundacji. 
  9. Czy faktury mogą być wystawione na dwie osoby? Pytam w kontekście ulgi termomodernizacyjnej. Druga osoba to moja żona i jesteśmy we wspólności majątkowej. Nie, faktura za „dostawę i montaż (danego urządzenia OZE) dla budynku przy ul. (…..)” musi być wystawiona na Grantobiorcę, czyli osobę, z którą jest podpisana umowa o powierzenie grantu.Powyższe nie powinno być przeszkodą do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej w zakresie wydatków jakie Grantobiorca poniesie ponad kwotę uzyskanego grantu. Zgodnie ze stanowiskiem Ministerstwa Finansów zamieszczonym na stronie podatki.gov.pl. Ulga termomodernizacyjna, pkt 4 ): faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki, które małżonkowie chcą odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej nie muszą być wystawione na oboje małżonków.  Ministerstwo Finansów na stronie podatki,gov.pl (w odpowiedzi na pytanie jednego z podatników, który wraz z żoną, z którą ma wspólność majątkową, poniósł wydatki na termomodernizację ich wspólnego domu jednorodzinnego, a faktura została wystawiona tylko na żonę) wyjaśniło, że: odliczenie może być stosowane w dowolnej proporcji (nie więcej niż kwota wspólnie poniesionego wydatku oraz limitu na każdego 53.000 zł). Oznacza to, że nie ma znaczenia na kogo została wystawiona faktura. Nie ma przeszkód do odliczenia całej kwoty wydatków poniesionych przez jednego małżonka, nieodliczoną kwotę wydatków (do wysokości przysługującego limitu) odliczy drugi z małżonków.
  10. Czy dopuszcza się rozliczenia gotówkowe i potwierdzeniem otrzymania np. zaliczki może być dokument KP? 
    W Programie oprócz płatności przelewem dopuszczalna jest płatność gotówką, przy czym musi być adnotacja na oryginale faktury:
    - Forma płatności: GOTÓWKA.
    Wystarczającym potwierdzeniem płatności będzie zapis na fakturze ZAPŁACONO GOTÓWKĄ (pieczęć, nadruk itp.) z datą płatności W DNIU WYSTAWIENIA FAKTURY i pieczęcią firmową i podpisem Wystawcy faktury. Jeżeli na fakturze nie ma potwierdzenia otrzymania płatności przez Wykonawcę należy dołączyć np. oryginał dokumentu KP wystawionego przez Wykonawcę.
    § 15. ust. 2 pkt 2) Regulaminu: „W przypadku płatności gotówką wystarczającym jest poświadczenie wystawcy faktury poprzez umieszczenie adnotacji na fakturze „zapłacono gotówką” wraz z podpisem wystawcy faktury.”

    W Programie dopuszcza się możliwość zapłaty zaliczki (przelewem/gotówką) POD WARUNKIEM wpisania płatności zaliczkowej w Umowie z wykonawcą – w par. 6 ust. 3 należy wpisać kwotę zaliczki oraz pozostałą kwotę do zapłaty na fakturze końcowej. Zasady dotyczące płatności zaliczek są takie same jak dla faktur końcowych. Do refundacji należy wówczas przedstawić fakturę zaliczkową oraz końcową wraz z potwierdzeniami płatności (gotówką lub przelewem).

    22. Na jaką kwotę należy ubezpieczyć wykonaną instalację OZE?

    Ubezpieczenie ma służyć odtworzeniu instalacji w razie ewentualnego zniszczenia/uszkodzenia. Zwykle wartość instalacji grzewczych (a za takie można uznać PC, MEC) po prostu jest ujęta w wartości domu, co do instalacji PV, MEE, w zależności od ubezpieczyciela, albo jest to ujęte w wartości domu albo ubezpiecza się dodatkowo (jako ryzyko dodatkowe), zwykle wg wartości odtworzeniowej.
    W samym Programie nie ma podanych wymogów w zakresie wartości ubezpieczenia, a jedynie co do przedmiotu ubezpieczenia i niezbędnych ryzyk:
    Zapisy Regulaminu:
    § 15. Warunki przekazywania i rozliczenia Grantów
    Pkt 9)
    „Podpisane przez Grantobiorcę oświadczenia: (...)
    - o zawarciu umowy ubezpieczenia instalacji powstałej przy realizacji Inwestycji od ryzyk obejmujących co najmniej pożar, zalanie, uderzenie pioruna, wichury, przepięcia, kradzieże, dewastację, albo o zawarciu umowy ubezpieczenia całej nieruchomości wraz z instalacją powstałą w wyniku Inwestycji,
    - dotyczące trwałości przedsięwzięcia, w tym zobowiązanie do zachowania trwałości przedsięwzięcia w całym okresie trwałości Projektu, tj. zachowania nowo wybudowanej instalacji, utrzymania jej w niezmienionym stanie technicznym, zapewnienia przeglądów serwisowych i niezbędnych napraw oraz ubezpieczenia instalacji na swój koszt na okres trwałości Projektu,(…)”
    Mając powyższe na uwadze, wydaje się, że przy ustalaniu wartości polisy zasadne jest kierowanie się celem obowiązku ubezpieczenia instalacji.

 

  1. ASPEKTY TECHNICZNE

Instalacje i aspekty techniczne:

  1. Czy w ramach Programu można otrzymać grant na rozbudowę istniejącej instalacji fotowoltaicznej (zwiększenie mocy, dołożenie paneli)? Projekt nie dopuszcza modernizacji istniejących instalacji OZE (pomp, kolektorów, instalacji PV), w tym również rozbudowy instalacji fotowoltaicznych.
  2. Czy jest możliwa budowa nowej instalacji fotowoltaicznej na osobnym inwerterze/falowniku, gdy istnieje już inna instalacja fotowoltaiczna?
    W przypadku, gdy nowa instalacja posiada inwerter nie połączony z inwerterem starej instalacji traktuje się ją w całości jako osobną nową instalację i taki układ jest dopuszczalny. Należy jednak pamiętać, że nowa instalacja musi być połączona z magazynem energii elektrycznej oraz odrębnie rejestrować pomiar produkcji prądu (odrębnie od pomiaru produkcji prądu ze starej instalacji PV). Innymi słowy muszą być to dwie odrębne instalacje fotowoltaiczne, w tym nowa z magazynem energii.
  3. Czy nową instalację PV, gdy istnieje już  instalacja PV trzeba zgłaszać jako nową instalację do Taurona, czy jako zwiększenie mocy i czy trzeba zakładać nowy osobny licznik Tauron do niej? W każdym przypadku należy zaczerpnąć informacji w Tauronie w tej sprawie. Zasady Programu nie regulują tej kwestii.
  4. Czy klimatyzator jest rozumiany jako pompa ciepła? Sam klimatyzator jest uznany jako pompa ciepła tylko, jeśli składa się z jednej jednostki zewnętrznej oraz z jednej lub kilku wewnętrznych, a jednocześnie przewidziany jest przez producenta do celów ogrzewania.
  5. Czy jeśli dokonam jakiś zmian w istniejącej instalacji np. podłączę magazyn energii  elektrycznej, czy zostanę na nowych czy starych warunkach rozliczeniowych z Tauronem? W każdym przypadku należy zaczerpnąć informacji w Tauronie w tej sprawie. Zasady Programu nie regulują tej kwestii.
  6. Czy w przypadku instalacji pompy ciepła konieczna jest likwidacja poprzedniego źródła ciepła? Nie. Stare źródło ciepła może pozostać, jednakże jako źródło rezerwowe, gdyż konieczne jest monitorowanie produkcji ciepła przez nowe podstawowe źródło w okresie jego eksploatacji każdego roku przez co najmniej okres trwałości projektu.
  7. Czy pod pojęciem PC wg Regulaminu zawierają się pompy: gruntowe, powietrze-powietrze, powietrze-woda, a także pompy ciepła do C.W.U.? PC – rozumie się przez to pompę ciepła na potrzeby ogrzewania pomieszczeń lub ogrzewania pomieszczeń i c.w.u. o dowolnej konstrukcji, w tym układ pomp ciepła wielostopniowych i pracujących równolegle lub kaskadowo pod warunkiem podłączenia wszystkich do jednej jednostki zewnętrznej. Wyklucza się także pompy ciepła korzystające z podziemnych lub naziemnych cieków wodnych, co oznacza, że gruntowe pompy ciepła się nie kwalifikują.  Program nie dotyczy również pomp ciepła do samej c.w.u.
  8. Czy zapotrzebowanie energetyczne wyliczone z audytu OZC musi zostać w całości pokryte przez nowo zainstalowaną PC? (Zakładamy, że w budynku pozostanie dotychczasowe źródło ciepła, natomiast pompa byłaby potencjalnie wspomagającym źródłem ciepła). Zgodnie z celem Programu zainstalowana pompa ciepła powinna być podstawowym ekologicznym źródłem ciepła i pokrywać zapotrzebowanie energetyczne budynku, ewentualnie z uwzględnieniem mocy istniejącego innego uzupełniającego źródła ciepła. A zatem to nie pompa ciepła ma być uzupełniającym źródłem, ale inne, np. dotychczasowe źródło ciepła.
  9. Czy obecnie zainstalowane instalacje OZE (np. fotowoltaika lub pompa ciepła) dyskwalifikuje wnioskodawców? Czy można ubiegać się o grant na taką samą instalację OZE? (Wymiana starej pompy ciepła na nową). Wnioskodawca może posiadać istniejące instalacje OZE. Może również zlikwidować starą instalację OZE i w ramach grantu zainstalować nową instalację OZE. Trzeba jednak pamiętać, że wszystkie komponenty nowej instalacji muszą być nowe.
  10. Czy są/będą jakieś opublikowane wymagania techniczne w zakresie stosowanych przez wykonawców komponentów? Wymagany jest montaż wyłącznie fabrycznie nowych urządzeń i komponentów składających się na Inwestycję, które są dopuszczone do sprzedaży na rynku polskim i spełniają wszystkie związane z tym wymagania.

Planowana do realizacji instalacja musi spełniać następujące wymagania:

Moc instalacji PV musi mieścić się w przedziale 2-10 kWp,

Minimalna pojemność magazynu energii elektrycznej to 2 kWh,

Minimalna moc instalacji  PC 1,5 kW,

Minimalna wielkość instalacji KS 0,9 m2 powierzchni czynnej,

Minimalna pojemność magazynu energii cieplnej to 100 dm3  ,

Każda instalacja OZE musi być wyposażona w System monitorowania produkcji energii  z instalacji OZE, a jeśli inwestycja obejmuje magazyn energii elektrycznej – także w System zarządzania energią. Wytyczne dla wykonawców będą opublikowane na stronie internetowej Programu.

  1. Kryterium doboru instalacji PV znacząco ogranicza moc instalacji, w przypadku planowanego zwiększenia poboru energii. Czy jest możliwość zainstalowania instalacji PV o większej mocy, niż wynika z deklaracji? W przypadku instalacji PV nie można zwiększyć jej mocy ponad to, co wynika z Deklaracji udziału. Zasada ta wynika z ograniczeń nadanych przez Instytucję Zarządzającą Programem.
  2. Czy urządzenia instalowane w Programie muszą być z listy zielonych urządzeń i materiałów (ZUM)? Lista ZUM jest stworzona do programu Czyste powietrze i nie jest związana z Programem. Stąd urządzenia instalowane mogą, ale nie muszą być wykazane na liście ZUM.
  3. Czy mogę uzyskać informacje w urzędzie jakie instalacje OZE będą odpowiednie dla mojej nieruchomości? Urząd udziela tylko informacji na temat projektu jako jego operator. Natomiast informacje dotyczące doboru instalacji o prawidłowych parametrach dla danej nieruchomości udzielają Wykonawcy lub inni specjaliści branżowi na zlecenie zainteresowanego.
  4. Czy zgłaszając do Tauronu instalację PV i Magazyn Energii Elektrycznej (MEE) powinienem zsumować ich moc? Jeżeli chcesz podłączyć mikroinstalację PV do swojej instalacji wewnętrznej, złóż druk ZM do Tauron Dystrybucja S.A.: Zgłoszenie przyłączenia mikroinstalacji/Wniosek o określenie warunków przyłączenia mikroinstalacji do sieci/Dokument mikroinstalacji. Na wyrażenie zgody przez Tauron będzie miało wpływ kilka czynników, w tym moc przyłączeniowa budynku, moc inwertera, moc MEE i moc instalacji PV (moc znamionowa paneli) oraz możliwości techniczne Tauronu. Zgodnie z obowiązującymi przepisami w niektórych przypadkach nastąpi konieczność zsumowania mocy zainstalowanej MEE z mocą sumaryczną zainstalowanej mikroinstalacji PV, dlatego należy sprawdzić, czy w danym przypadku nie zachodzi taka sytuacja. Kalkulator mocy oraz szczegółowe informacje w tym zakresie znajdują się na stronie www Tauronu: https://www.tauron-dystrybucja.pl/przylaczenie-do-sieci/przylaczenie/mikroinstalacja Wprowadzając dane do obliczeń proszę pamiętać, że moc MEE wyrażona w kW, o której mowa w kalkulatorze na stronie Tauronu to nie to samo co pojemność MEE wyrażona w kWh, o której mowa w warunkach Programu grantowego. Pojemność (wyrażana w kWh) wskazuje, jaką ilość energii bateria jest w stanie magazynować. Natomiast moc (w kW) to odpowiednik prądu, jaki bateria może chwilowo wyemitować lub pochłonąć. Moc tą można znaleźć w danych technicznych konkretnego wybranego modelu MEE. W razie konieczności bliższych wyjaśnień w tej sprawie prosimy kontaktować się z Tauron Dystrybucja.