Akty prawa miejscowego w zakresie gospodarki odpadami na terenie miasta Bielska-Białej podjęte przez Radę Miejską w Bielsku-Białej - zobacz, żeby poznać treść wszystkich obowiązujących aktów prawa miejscowego:
- Uchwała w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Bielska-Białej - zobacz,
- Uchwała w sprawie określenia szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych - zobacz,
- Uchwała w sprawie wzorów deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi - zobacz
- Uchwała w sprawie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi - zobacz
- Uchwała w sprawie terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi - zobacz
- Uchwała w sprawie postanowienia o odbieraniu odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne - zobacz
- Uchwała w sprawie określenia rodzaju dodatkowych usług świadczonych przez Miasto Bielsko-Biała w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, sposobu ich świadczenia oraz wysokości cen za te usługi - zobacz
- Uchwała w sprawie zwolnienia z części opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi kompostujących bio odpady stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowym - zobacz
- Uchwała w sprawie określenia górnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości, którzy pozbywają się z terenu nieruchomości nieczystości ciekłych oraz właścicieli nieruchomości, którzy nie są zobowiązani do ponoszenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na rzecz miasta Bielska-Białej - zobacz
- Uchwała w sprawie powierzenia Zakładowi Gospodarki Odpadami Spółka Akcyjna z siedzibą w Bielsku-Białej niektórych zadań własnych Gminy Bielsko-Biała - zobacz
- Uchwała w sprawie wyrażenia woli zawarcia porozumień międzygminnych pomiędzy Gminą Bielsko-Biała a innymi Gminami Powiatu Bielskiego dotyczących wykonania zadań publicznych tych Gmin w zakresie zagospodarowania przez Gminę Bielsko-Biała odpadów komunalnych pochodzących z terenu tych Gmin - zobacz
Na podstawie art. 9n, 9na i 9nb ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach do sporządzania rocznych sprawozdań zobowiązany jest:
podmiot odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości,
Podmiot odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, który w danym roku nie odbierał na terenie Miasta odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, przekazuje Prezydentowi Miasta sprawozdanie zerowe.
- podmiot prowadzący punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych, z wyłączeniem gminy,
- podmiot zbierający odpady komunalne, z wyłączeniem podmiotu, o którym mowa w art. 9na ust. 1 (tj. prowadzącego punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych) oraz podmiotu zbierającego odpady komunalne przyjmującego odpady komunalne od innego zbierającego odpady komunalne,
- do złożenia sprawozdania obowiązany jest również podmiot zbierający odpady komunalne posiadający zezwolenie na zbieranie odpadów komunalnych w miejscu położonym na obszarze danej gminy, który w danym roku nie zbierał na terenie tej gminy odpadów komunalnych.
Sprawozdanie jest przekazywane wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta w terminie do 31 stycznia za poprzedni rok kalendarzowy.
Obowiązki sprawozdawcze zostały określone w Rozdziale 4b ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Sprawozdanie jest przekazywane wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta za pośrednictwem Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO).
Kary pieniężne
Zgodnie z art. 9x ust.1 pkt 4 i 5 przedsiębiorca odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, który:
- przekazuje nierzetelne sprawozdanie - podlega karze pieniężnej w wysokości od 200 zł do 500 zł, jeżeli sprawozdanie zostanie uzupełnione lub poprawione w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania do uzupełnienia lub poprawienia, a w przypadku niezastosowania się do wezwania od 500 zł do 5.000 zł;
- przekazuje po terminie sprawozdanie - podlega karze pieniężnej w wysokości 100 zł za każdy dzień opóźnienia, nie więcej jednak niż za 365 dni.
Pozostałe kary pieniężne zostały określone w Rozdziale 4d ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Wykaz rozporządzeń dotyczących sprawozdań składanych przez przedsiębiorców zajmujących się odbiorem odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości:
- Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 15 grudnia 2017 r. w sprawie poziomów ograniczenia składowania masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji - zobacz
- Rozporządzenie Ministra Klimatu z dnia 3 sierpnia 2021 r. w sprawie sposobu obliczania poziomów przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych - zobacz
Zgodnie z art. 9b ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości jest działalnością regulowaną w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców.
Rejestr działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, prowadzi wójt, burmistrz lub prezydent miasta właściwy ze względu na miejsce odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości.
Zgodnie z art. 3 ust. 2 pkt 9 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach do obowiązkowych zadań własnych Gminy należy udostępnianie na stronie internetowej Urzędu Miejskiego oraz w sposób zwyczajowo przyjęty informacji o:
- podmiotach odbierających odpady komunalne od właścicieli nieruchomości z terenu danej gminy,
- miejscach zagospodarowania przez podmioty odbierające odpady komunalne od właścicieli nieruchomości z terenu danej gminy niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, bioodpadów stanowiących odpady komunalne oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania,
- osiągniętym przez gminę oraz podmioty odbierające odpady komunalne na podstawie umowy z właścicielem nieruchomości, w danym roku kalendarzowym, wymaganym poziomie przygotowania do ponownego użycia i recyklingu, poziomie składowania odpadów komunalnych i odpadów pochodzących z przetwarzania odpadów komunalnych, zwanym dalej "poziomem składowania", oraz poziomie ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania,
- punktach selektywnego zbierania odpadów komunalnych,
- zbierających zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny pochodzący z gospodarstw domowych, o których mowa w ustawie z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym,
- adresach punktów zbierania odpadów folii, sznurka oraz opon, powstających w gospodarstwach rolnych lub zakładów przetwarzania takich odpadów.
Prezydent miasta jest obowiązany do zamieszczenia m.in. na stronie internetowej Urzędu Miejskiego informacji o terminie obowiązywania umowy w sprawie zamówienia publicznego na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości (art. 6c ust. 3e ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach).
Do obowiązkowych zadań własnych Gminy należy również dokonywanie corocznej analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi, w celu weryfikacji możliwości technicznych i organizacyjnych gminy w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi (art. 3 ust. 2 pkt 10 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach).
Analiza podlega publicznemu udostępnieniu na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej urzędu gminy - zobacz.