Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi (opłata śmieciowa) – nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne
Opłata śmieciowa wnoszona jest na podstawie złożonej Deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Jeżeli prowadzisz działalność w budynku wielolokalowym deklarację składa za Ciebie spółdzielnia mieszkaniowa albo wspólnota mieszkaniowa.
a) elektronicznie:
b) tradycyjnie - w formie papierowej:
- osobiście - w pokoju nr 404, pl. Ratuszowy 5, lub
- wyślij pocztą na adres Urzędu Miejskiego (Urząd Miejski, pl. Ratuszowy 1, 43-300 Bielsko-Biała).
Dla nieruchomości niezamieszkałej złóż deklarację DGO-2 o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Złóż załącznik DGO-W (wraz z deklaracją), jeżeli deklaracja składana jest przez spółkę nieposiadającą osobowości prawnej.
W przypadku, jeśli w Twoim imieniu działa upoważniony przedstawiciel, dodatkowo wymagane jest złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa (prokury) wraz z dokumentem potwierdzający uiszczenie opłaty skarbowej za pełnomocnictwo (nie dotyczy pełnomocnictw udzielanych małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu, rodzeństwu lub w przypadku, gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony od opłaty skarbowej).
Wpisz w deklaracji odpowiednią/e stawkę/i opłaty i przemnóż przez częstotliwość odbioru:
STAWKI MIESIĘCZNEJ OPŁATY | |
---|---|
Worek / Pojemnik 60 l | 11,00 zł |
Worek / Pojemnik 120 l | 22,00 zł |
Pojemnik 240 l | 44,00 zł |
Pojemnik 1 100 l | 201,60 zł |
Pojemnik 5 000 l | 916,60 zł |
Pojemnik 7 000 l | 1 283,30 zł |
Pojemnik 10 000 l | 1 833,30 zł |
Opłatę wpłacaj na indywidualny numer konta w terminach:
- za styczeń - do 20 lutego,
- za luty - do 20 marca,
- za marzec - do 20 kwietnia,
- za kwiecień - do 20 maja,
- za maj - do 20 czerwca,
- za czerwiec - do 20 lipca,
- za lipiec - do 20 sierpnia,
- za sierpień - do 20 września,
- za wrzesień - do 20 października,
- za październik - do 20 listopada,
- za listopad - do 20 grudnia,
- za grudzień - do 20 stycznia następnego roku.
Jeżeli Twoja deklaracja jest prawidłowo wypełniona, w ciągu 30 dni otrzymasz indywidualny numer konta, na który musisz dokonywać płatności (dotyczy pierwszej deklaracji).
Tryb odwoławczy nie występuje.
- Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa.
- Uchwała w sprawie postanowienia o odbieraniu odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne.
- Uchwała w sprawie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
- Uchwała w sprawie wzorów deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
- Uchwała w sprawie terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Deklarację złóż w terminie:
- 14 dni od dnia powstania odpadów komunalnych,
- do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana stanowiąca podstawę do naliczenia opłaty (np. zmiana ilości odpadów komunalnych powstających na nieruchomości).
Aktualna umowa w sprawie zamówienia publicznego na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości obowiązuje od 1 lipca 2024 r. do 31 grudnia 2027 r.
Jeżeli Twoja nieruchomość jest objęta gminnym system gospodarowania odpadami komunalnymi, do 31 grudnia 2027 r. nie możesz z niego zrezygnować.