Zgłoszenie urodzenia dziecka
Zgłosić urodzenie dziecka możesz:
1) osobiście w Urzędzie Stanu Cywilnego w referacie rejestracji urodzeń (pl. Ratuszowy 5, I piętro pokój 109) w godzinach pracy Urzędu,
2) elektronicznie korzystając z usługi "Zgłoś urodzenie dziecka" za pośrednictwem platformy gov.pl (wymagane jest potwierdzenie profilem zaufanym),
3) przez pełnomocnika w Urzędzie Stanu Cywilnego w referacie rejestracji urodzeń (pl. Ratuszowy 5, I piętro pokój 109) w godzinach pracy Urzędu.
1) Jeżeli jesteś obywatelem polskim weź ze sobą dowód osobisty lub paszport.
2) Jeżeli jesteś obcokrajowcem weź paszport, ponadto prosimy Cię o kontakt telefoniczny: 33 4701 201 lub 33 4701 207 lub osobiste stawienie się w Urzędzie Stanu Cywilnego, abyśmy mogli ustalić wszystkie dokumenty potrzebne do rejestracji urodzenia dziecka.
Zgłoszenie urodzenia dziecka jest zwolnione z opłaty skarbowej. Wyjątkowo, w przypadku rejestracji urodzenia przez pełnomocnika nie spokrewnionego z dzieckiem w linii prostej, wymagana jest opłata skarbowa w wysokości 17 zł.
1) W przypadku, gdy zgłaszasz urodzenie osobiście, rejestracja następuje w dniu zgłoszenia urodzenia w Urzędzie (na poczekaniu).
2) W przypadku, gdy złożysz wniosek drogą elektroniczną, rejestracja urodzenia następuje niezwłocznie, nie później niż w następnym dniu roboczym po dniu zgłoszenia.
Jeżeli kierownik Urzędu Stanu Cywilnego odmówił decyzją rejestracji urodzenia, możesz odwołać się od wydanej decyzji.
- Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (t.j.: Dz. U. z 2023 r., poz. 1378 z późn. zm.).
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t.j.: Dz. U. z 2023 r., poz. 2111 z póżn. zm.).
- Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t.j.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2809).
1) Urodzenie dziecka zgłaszasz w ciągu 21 dni od dnia sporządzenia przez szpital karty urodzenia. Zgłosić możesz
wyłącznie dziecko urodzone na terenie Bielska-Białej. Karty urodzenia są przesyłane do Urzędu Stanu Cywilnego
w ciągu 3 dni od daty ich wystawienia. Proponujemy kontakt telefoniczny, abyśmy sprawdzili czy karta urodzenia
wpłynęła do urzędu.
2) Jeżeli dziecko urodziło się martwe, zgłoszenie takiego zdarzenia powinno nastąpić w ciągu 3 dni od dnia
sporządzenia przez szpital karty martwego urodzenia.
3) Jeżeli nie zgłosiłeś/aś urodzenia w terminie 21 dni od dnia sporządzenia karty urodzenia lub w terminie 3 dni
od dnia sporządzenia karty martwego urodzenia, kierownik Urzędu Stanu Cywilnego sporządza z urzędu akt
urodzenia na podstawie karty urodzenia albo karty martwego urodzenia dziecka.
4) Do zgłoszenia urodzenia zobowiązani są: matka lub ojciec posiadający pełną zdolność do czynności prawnych.
Jeżeli rodzice dziecka /pełnoletni/ nie są małżeństwem mogą przed rejestracją dziecka złożyć oświadczenia
o uznaniu ojcostwa przed kierownikiem urzędu stanu cywilnego. Tylko wówczas będzie możliwe wpisanie
danych ojca do aktu urodzenia dziecka.
5) Dla uzyskania dodatkowych informacji zalecany jest kontakt telefoniczny z urzędem.