Strona korzysta z plików cookies. Szczegóły o używanych przez nas plikach cookie oraz zasadach przetwarzania
danych osobowych znajdziesz w
Polityce prywatności i
Polityce cookie.
Klikając „Akceptuję wszystkie” wyrażasz zgodę na zainstalowanie wszystkich rodzajów plików cookie, z których
korzystamy. Możesz też wybrać, jakie rodzaje plików cookie zainstalujemy na Twoim urządzeniu, klikając „Zmień
ustawienia”.
Zgłosić urodzenie dziecka możesz: 1) osobiście w Urzędzie Stanu Cywilnego w referacie rejestracji urodzeń (pl. Ratuszowy 5, I piętro pokój 109) w godzinach pracy Urzędu, 2) elektronicznie korzystając z usługi "Zgłoś urodzenie dziecka" za pośrednictwem platformy gov.pl (wymagane jest potwierdzenie profilem zaufanym).
1) Jeżeli jesteś obywatelem polskim weź ze sobą dowód osobisty lub paszport. 2) Jeżeli jesteś obcokrajowcem weź paszport, ponadto prosimy Cię o kontakt telefoniczny: 33 4701 201 lub 33 4701 207 lub osobiste stawienie się w Urzędzie Stanu Cywilnego, abyśmy mogli ustalić wszystkie dokumenty potrzebne do rejestracji urodzenia dziecka.
Zgłoszenie urodzenia dziecka jest zwolnione z opłaty skarbowej. Wyjątkowo, w przypadku rejestracji urodzenia przez pełnomocnika nie spokrewnionego z dzieckiem w linii prostej, wymagana jest opłata skarbowa w wysokości 17 zł.
1) W przypadku, gdy zgłaszasz urodzenie osobiście, rejestracja następuje w dniu zgłoszenia urodzenia w Urzędzie (na poczekaniu). 2) W przypadku, gdy złożysz wniosek drogą elektroniczną, rejestracja urodzenia następuje niezwłocznie, nie później niż w następnym dniu roboczym po dniu zgłoszenia.
Jeżeli kierownik Urzędu Stanu Cywilnego odmówił decyzją rejestracji urodzenia, możesz odwołać się od wydanej decyzji.
Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (t.j.: Dz. U. z 2023 r., poz. 1378 z późn. zm.).
Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t.j.: Dz. U. z 2023 r., poz. 2111 z póżn. zm.).
Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t.j.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2809).
1) Urodzenie dziecka zgłaszasz w ciągu 21 dni od dnia sporządzenia przez szpital karty urodzenia. Zgłosić możesz wyłącznie dziecko urodzone na terenie Bielska-Białej. Karty urodzenia są przesyłane do Urzędu Stanu Cywilnego w ciągu 3 dni od daty ich wystawienia. Proponujemy kontakt telefoniczny, abyśmy sprawdzili czy karta urodzenia wpłynęła do urzędu. 2) Jeżeli dziecko urodziło się martwe, zgłoszenie takiego zdarzenia powinno nastąpić w ciągu 3 dni od dnia sporządzenia przez szpital karty martwego urodzenia. 3) Jeżeli nie zgłosiłeś/aś urodzenia w terminie 21 dni od dnia sporządzenia karty urodzenia lub w terminie 3 dni od dnia sporządzenia karty martwego urodzenia, kierownik Urzędu Stanu Cywilnego sporządza z urzędu akt urodzenia na podstawie karty urodzenia albo karty martwego urodzenia dziecka. 4) Do zgłoszenia urodzenia zobowiązani są: matka lub ojciec posiadający pełną zdolność do czynności prawnych. Jeżeli rodzice dziecka /pełnoletni/ nie są małżeństwem mogą przed rejestracją dziecka złożyć oświadczenia o uznaniu ojcostwa przed kierownikiem urzędu stanu cywilnego. Tylko wówczas będzie możliwe wpisanie danych ojca do aktu urodzenia dziecka. 5) Dla uzyskania dodatkowych informacji zalecany jest kontakt telefoniczny z urzędem.