KIEDY PO POMOC NA SOR?

obrazek canva

Do szpitalnego oddziału ratunkowego zgłoś się tylko w sytuacji stanu nagłego zagrożenia zdrowia lub życia. Jest to stan, który wymaga natychmiastowej diagnostyki i leczenia, a bezpośrednim skutkiem może być poważne uszkodzenie funkcji organizmu, uszkodzenie ciała lub utrata życia.

Zgłoś się na SOR, jeśli:

  • doznałeś urazu, uległeś wypadkowi (np. zranienie, złamanie),
  • nagle źle się poczułeś i podejrzewasz zawał, udar, masz duszności i problemy z oddychaniem,
  • występuje u Ciebie krwawienie z przewodu pokarmowego lub dróg moczowych,
  • przychodnia nie może udzielić Ci pomocy, a Twój stan wskazuje na to, że nie możesz czekać.

W SOR nie obowiązuje kolejność przyjęcia pacjenta według czasu jego przybycia.
O kolejności przyjęcia decyduje wynik triażu, który jest usystematyzowaną metodą gradacji medycznej pacjentów, wymagających pomocy.
Personel medyczny, opierając się na wstępnej ocenie stanu zdrowia decyduje, komu należy udzielić pomocy medycznej w pierwszej kolejności.

Podstawowe kody triażu:

  • czerwony – bezpośrednie zagrożenie życia lub zdrowia – pomoc musi być udzielona natychmiast;
  • żółty – przypadek pilny – pacjent powinien być przyjęty jak najszybciej;
  • zielony – przypadek stabilny – nie ma zagrożenia życia lub poważnego uszczerbku na zdrowiu – pacjent zostanie przyjęty po pacjentach z kodem czerwonym i żółtym.

W niektórych szpitalach są dodatkowe kody: pomarańczowy i niebieski (im bardziej gorący odcień koloru, tym pilniejszy przypadek).

Szpitalny oddział ratunkowy to nie przychodnia podstawowej opieki zdrowotnej, ani przychodnia specjalistyczna. W SOR-ach nie wykonuje się diagnostyki obrazowej i laboratoryjnej celem przyspieszenia terminów badań planowych.

Z pomocy w SOR nie można skorzystać, aby:

- zrealizować wizytę kontrolną w związku z wcześniej rozpoczętym leczeniem,

- wykonać badań dodatkowych i konsultacji specjalistycznych zaleconych przez lekarza prowadzącego,

- uzyskać recepty na leki stosowane przewlekle,

- uzyskać rutynowego zaświadczenia o stanie zdrowia,

- uzyskać skierowania do poradni specjalistycznych,

- uzyskać zwolnienia lekarskiego nie związanego z udzielonym świadczeniem zdrowotnym w SOR.

WAŻNE!

Każdy pacjent posiadający ubezpieczenie zdrowotne, który w przypadku nagłego zachorowania lub pogorszenia stanu zdrowia nie ma możliwości skorzystania z wizyty lekarskiej w ramach podstawowej opieki zdrowotnej może skorzystać z nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej. Z tej formy pomocy pacjent może także skorzystać w sytuacji, gdy zachodzi obawa, że oczekiwanie na otwarcie przychodni lekarza rodzinnego może znacząco niekorzystnie wpłynąć na jego stan zdrowia.

Z pomocy nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej pacjenci mogą korzystać od poniedziałku do piątku w godzinach od 18.00 do godz. 8.00 rano następnego dnia (czyli w godzinach, gdy przychodnie lekarza rodzinnego są zamknięte) oraz przez całą dobę: w soboty, niedziele, dni świąteczne i inne dni ustawowo wolne od pracy.

Informacje o podmiotach, które świadczą pomoc lekarską w ramach nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej można znaleźć na portalu Narodowego Funduszu Zdrowia https://gsl.nfz.gov.pl/GSL/GSL/PomocNocna

Taką informację powinniśmy również uzyskać u swojego lekarza podstawowej opieki zdrowotnej – u lekarza rodzinnego, we właściwym oddziale wojewódzkim NFZ lub jego delegaturze.

Informacja przygotowana na podstawie:

www.pacjent.gov.pl

www.nfz.gov.pl