
4 sierpnia 2025 r. pomiędzy Województwem Śląskim, reprezentowanym przez Zarząd Województwa Śląskiego, a Miastem Bielsko-Biała została podpisana umowa o dofinansowanie projektu „VeloBiała - Utworzenie krajowej trasy rowerowej nr 17 na terenie miasta Bielska-Białej - odcinek południowy”.
Projekt otrzymał dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027, Priorytet: FESL.03.00-Fundusze Europejskie dla zrównoważonej mobilności, Działanie: FESL.03.03-Regionalne Trasy Rowerowe – ZIT oraz ze środków budżetu państwa.
Beneficjentem projektu jest Miasto Bielsko-Biała.
Jednostką realizującą projekt jest Miejski Zarząd Dróg w Bielsku-Białej.
Dane finansowe:
Koszt całkowity: 34 702 788,14 zł
Koszty kwalifikowalne: 23 445 338,75 zł
Kwota dofinansowania z UE: 14 841 467,00 zł
Kwota dofinansowania z BP: 2 344 533,00 zł
Źródła finansowania: EFRR, budżet państwa, wkład własny
Okres realizacji rzeczowej projektu:
7 października 2021 r. – 31 grudnia 2027 r.
Opis projektu:
Projekt zakłada działania w oparciu o Regionalną Politykę Rowerową Województwa Śląskiego z uwzględnieniem wynikających z niej standardów technicznych.
Przedmiotem projektu jest rozbudowa trasy rowerowej terenie miasta Bielsko-Białej. Trasa będzie składała się z dwóch połączonych ze sobą odcinków RTR nr 17*: część 1 – od rejonu skrzyżowania z ulicą gen. Tadeusza Bora-Komorowskiego do rejonu skrzyżowania pętli autobusowej Mikuszowice Śląskie (przebudowa trasy wzdłuż ul. Partyzantów i ul. Bystrzańskiej) oraz część 2 – budowa trasy od rejonu pętli autobusowej, wzdłuż drogi ekspresowej S-1 w Bielsku-Białej do granicy z Gminą Wilkowice. Długość trasy rowerowej powstałej w ramach projektu wyniesie 3,45 km. W ramach projektu powstaną również ciągi piesze oraz miejsca odpoczynku rowerzystów. Ciągi zostaną uporządkowane, zlikwidowane zostaną bariery, w tym zawężenia utrudniające przemieszczanie użytkowników. W wyniku realizacji inwestycji nastąpi właściwe rozdzielenie ruchu rowerzystów i pieszych poruszających się trasą przy ul. Partyzantów i ul. Bystrzańskiej.
Realizacja projektu wpłynie pozytywnie na bezpieczeństwo niechronionych użytkowników ruchu, ponieważ przyczyni się do ograniczenia ryzyka wystąpienia wypadków z udziałem pieszych. Na zwiększenie bezpieczeństwa wpłynie również budowa oświetlenia ciągów pieszo-rowerowych.
Celem projektu jest stworzenie warunków dla zrównoważonej mobilności poprzez zapewnienie sprawnego, efektywnego i bezpiecznego systemu transportu rowerowego, jak i dla rozwoju sieci tras rowerowych na obszarze Aglomeracji Beskidzkiej.
Rozbudowa drogi rowerowej i jej dostosowanie do normatywnych parametrów wraz z przejazdami rowerowymi będzie korzystnie oddziaływać na płynność ruchu rowerzystów na odcinkach objętych projektem, wpłynie na poprawę funkcjonalności miejskiego układu drogowego oraz przyczyni się do zwiększenia spójności tras rowerowych na obszarze Aglomeracji Beskidzkiej. Wygodna ścieżka rowerowa wpłynie pozytywnie na postrzeganie roweru, jako środka lokomocji w mieście podczas codziennych dojazdów do pracy, szkoły czy na uczelnię.
*Regionalna Polityka Rowerowa Województwa Śląskiego wskazuje, że planowana trasa rowerowa RTR nr 17 jest częścią trasy krajowej o znaczeniu ponadregionalnym w odniesieniu do województwa śląskiego i pierwszorzędnym dla realizacji celów związanych z budową spójnej sieci RTR na terenie regionu. Trasy stworzyć mają oś dla komunikacji i turystyki rowerowej w województwie śląskim na linii północ-południe i wschód-zachód oraz połączyć województwo śląskie z trasami realizowanymi na poziomie krajowym.
Grupy docelowe
Projekt w swoich zamierzeniach ma zdecydowanie wpłynąć na grupę docelową, jaką są rowerzyści – zarówno mieszkańcy regionu jak i turyści odwiedzający miasto, a także użytkownicy ciągów pieszych.
Poza mieszkańcami Bielska-Białej, użytkownikami będą tymczasowo przebywający na terenie Miasta – mieszkańcy okolicznych miejscowości, turyści, osoby przyjeżdżające do Bielska-Białej w celach innych niż turystyczne.