
18 września 2025 r. pomiędzy Województwem Śląskim, reprezentowanym przez Zarząd Województwa Śląskiego, a Miastem Bielsko-Biała została podpisana umowa o dofinansowanie projektu „VeloBiała - utworzenie szlaku rowerowego na terenie miasta Bielska-Białej - odcinek północny”.
Projekt otrzymał dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027, Priorytet: FESL.09.00-Fundusze Europejskie na rozwój terytorialny, Działanie: FESL.09.01-Zwiększenie roli kultury i turystyki w rozwoju subregionalnym - ZIT.
Beneficjentem projektu jest Miasto Bielsko-Biała.
Jednostką realizującą projekt jest Miejski Zarząd Dróg w Bielsku-Białej.
Dane finansowe:
Koszt całkowity: 8 801 147,30 zł
Koszty kwalifikowalne: 8 474 228,75 zł
Kwota dofinansowania z UE: 5 366 165,14 zł
Źródła finansowania: EFRR, wkład własny
Okres realizacji rzeczowej projektu:
6 czerwca 2023 r. – 31 grudnia 2027 r.
Opis projektu:
Przedmiotem projektu jest rozbudowa trasy rowerowej na terenie miasta Bielsko-Białej. Turystyczny szlak rowerowy o długości 3,47 km będzie składał się z dwóch połączonych ze sobą odcinków RTR nr 17* i zostanie utworzony poprzez:
- budowę ścieżki rowerowej biegnącej wałem przeciwpowodziowym wzdłuż rzeki Biała, o długości około 1,65 km od rejonu ulicy Mazańcowickiej w Bielsku-Białej do granicy z miastem Czechowice-Dziedzice, która będzie wyposażona w miejsce odpoczynku oraz dwa połączenia z istniejącą ścieżką na ul. Michała Grażyńskiego tj. z poziomu skrzyżowania oraz jako przejazd pod ul. Mazańcowicką;
- oznakowanie istniejącej ścieżki rowerowej wg standardów wskazanych w Regionalnej Polityce Rowerowej wzdłuż ul. Michała Grażyńskiego na odcinku o długości około 1,82 km, od skrzyżowania z ul. Mazańcowicką do ronda Ofiar Katynia.
Część budowanej trasy rowerowej poprowadzona zostanie koroną wału przeciwpowodziowego ciągnącego się wzdłuż koryta rzeki Biała. W ramach projektu zoptymalizowany zostanie system oświetlenia poprzez wymianę starych opraw oświetlenia ulicznego oraz utworzenie nowej linii oświetlenia wzdłuż trasy budowanej w ramach projektu. Takie rozwiązanie zapewni bezpieczne warunki poruszania się budowaną drogą rowerową.
Rozbudowa trasy rowerowej i jej dostosowanie do normatywnych parametrów będzie korzystnie oddziaływać na płynność ruchu rowerzystów na odcinkach objętych projektem, wpłynie na poprawę funkcjonalności miejskiego układu drogowego oraz przyczyni się do zwiększenia spójności tras rowerowych na obszarze Aglomeracji Beskidzkiej. Ponadto, realizacja projektu pozwoli uzupełnić turystyczną ofertę regionu, wpisując się w tematyczny kontekst regionalnej otwartej infrastruktury obsługi ruchu turystycznego. Zintegrowana sieć tras rowerowych zoptymalizuje mobilność rowerową i jednocześnie stworzy nowe możliwości poznawania atrakcji turystycznych Aglomeracji Beskidzkiej, jej bogatego dziedzictwa przyrodniczego, historycznego i kulturowego.
* Regionalna Polityka Rowerowa Województwa Śląskiego wskazuje, że planowana trasa rowerowa RTR nr 17 jest częścią trasy krajowej o znaczeniu ponadregionalnym w odniesieniu do województwa śląskiego i pierwszorzędnym dla realizacji celów związanych z budową spójnej sieci RTR na terenie regionu. Trasy stworzyć mają oś dla komunikacji i turystyki rowerowej w województwie śląskim na linii północ-południe i wschód-zachód oraz połączyć województwo śląskie z trasami realizowanymi na poziomie krajowym.
Grupy docelowe
Projekt w swoich zamierzeniach ma zdecydowanie wpłynąć na grupę docelową, jaką są rowerzyści – zarówno mieszkańcy regionu jak i turyści odwiedzający miasto, a także użytkownicy ciągów pieszych.