STYPENDIA 2025
W tym roku w Wydziale Kultury i Promocji złożono 36 wniosków na stypendia Miasta Bielska-Białej dla osób zajmujących się twórczością artystyczną, opieką nad zabytkami lub upowszechnianiem kultury. Prezydent Miasta Bielska-Białej przyznał stypendia 10. osobom na realizację następujących przedsięwzięć:
- Zuzanna Bojda – Szpularki. Herstoria bielskich włókniarek rozpisana na dramat – czytanie preformatywne,
- Adrianna Kazimierz – Włókno – międzypokoleniowy projekt teatru tańca,
- Grzegorz Lulek – Relaksacyjny Silent Ghostman – cykl koncertów,
- Katarzyna Michna – Więzi – spektakl uliczny,
- Agnieszka Pawlitko – Sploty pamięci – instalacja artystyczna,
- Paulina Pisuk-Czech – Miasto, które pamięta – historie dzielnic utkane z kolaży,
- Katarzyna Pohl – BBajkowym szlakiem – artystyczny happening uliczny,
- Patrycja Skawska – Tadeusz Modrzejewski. Ostatni polski skryba – film dokumentalny,
- Małgorzata Waluś – Dźwięki tkane w tradycji – opracowanie i upowszechnienie archiwalnych elementów muzyki ludowej z rejonu Bielska-Białej i okolic,
- Katarzyna Zolich – Sen o lataniu. Szybowcowy Zakład Doświadczalny w Bielsku-Białej – projekt fotograficzny.
NOTKI O STYPENDYSTACH 2025
Absolwentka wydziału Reżyserii Dramatu krakowskiej Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego, słuchaczka podyplomowych Gender Studies IBL PAN, uczestniczka warsztatów teatralnych Laboratorium Dramatu Nowe Epifanie, kursu Laboratorium Nowych Praktyk Teatralnych na Uniwersytecie Humanistycznym SWPS w Warszawie. Zadebiutowała w 2014 roku w Teatrze Dramatycznym w Wałbrzychu sztuką Opowieści plemienne. Jej sztuka Ciało Bambina, wystawiona w Teatrze Polskim w Bielsku Białej, znalazła się w rankingu Najlepszy, najlepsza, najlepsi w sezonie 2017/2018. Jest autorką monodramu Wyspa Kalina wystawionego w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej. Spektakl ten zdobył Nagrodę Publiczności i Nagrodę Młodych na Ogólnopolskim Festiwalu Dramaturgii Współczesnej Rzeczywistość Przedstawiona 2021 w Zabrzu, a jego wykonawczyni - Wiktoria Węgrzyn-Lichosyt - otrzymała za niego Nagrodę aktorską. Jej dramaty były wystawiane w wielu polskich teatrach: 108 kostek cukru - w Teatrze Dramatycznym w Wałbrzychu, Jezioro – w Teatrze Dramatycznym w Warszawie, a Wyspa – w Teatrze im. W. Horzycy w Toruniu. Stypendystka stworzyła tekst monodramu Milczenie. O Ewie Demarczyk, który zagrała w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej Marta Gzowska-Sawicka zdobywając za tę kreację Złotą Maskę w 2022 roku. Szkubaczki oraz Nie jestem twoją córką Mieszko Zuzanny Bojdy zakwalifikowały się do półfinału Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej. Na podstawie jej adaptacji powieści Martyny Bundy Nieczułość powstało w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku przedstawienie, które zostało uznane za Spektakl Roku Województwa Pomorskiego. Zuzanna Bojda była rezydentką artystyczną Sommerblut Festival Face to Faith 2022 w Kolonii i rezydentką literacką AiR Goyki 2023 w Sopocie. Uczestniczyła w VI edycji Atelier Scenariuszowego. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w dziedzinie literatury w 2020 roku.
performerka, aktorka teatru tańca, choreografka i pedagog tańca. Absolwentka Zakładu Tańca Akademii Muzycznej w Katowicach, członkini nieformalnego kolektywu PLUR rezydentury Teatru Komuna Warszawa w spektaklu M4G1C BL0W. Współtworzyła spektakl Moja przyjemność́ leży na końcu języka w Lubelskim Teatrze Tańca oraz Na początku była ciemność i zimne ognie w Teatrze Barakah. W spektaklu Czyż̇ nie dobija się̨ koni? Wrocławskiego Teatru Pantomimy była asystentką choreografa Jakuba Lewandowskiego. Od 2022 roku jest choreografką i wykonawczynią spektakli Instytutu Piramowicza. Była inicjatorką społecznego projektu SZELEST 432Hz w programie Inicjatyw Kulturalnych Młodzieżowej Rady Miasta Bielska-Białej i choreografką spektaklu Wianki. Laureatka Konkursu choreograficznego ZAIKS-u za utwór Drgania, który został wykonany podczas Śląskich Dni Tańca. Współpracowała z instytucją kultury Katowice Miasto Ogrodów. Była rezydentką Centrum Kultury w Lublinie, gdzie wystawiła w ubiegłym roku spektakl Work in progres Macho. Współpracowała ze znanymi choreografami oraz reżyserami w Polsce i za granicą. Twórczyni projektów społeczno-edukacyjnych i producentka spektakli.
Ghostman – wokalista, saksofonista i performer. Studiował Wychowanie Muzyczne w cieszyńskiej filii Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Występuje na koncertach solowych i bierze udział w koncertach różnych składów muzycznych, od kameralnych duetów po duże orkiestry. Używa głosu jako instrumentu. Tworzy muzykę na żywo, improwizuje, bawi się brzmieniem, dynamiką, fakturą dźwięku. Jego twórczość jest intuicyjna i emocjonalna, rodzi się na scenie, na oczach widzów. Podczas każdego występu eksperymentuje szukając nowych brzmień. W swojej muzyce łączy elementy jazzu, world music, muzyki elektronicznej oraz afrykańskiej muzyki ludowej. Współpracował z Grzechem Piotrowskim i World Orchestrą, z którą występował jako solista m.in. w Teatrze Wielkim w Warszawie, Sali NOSPR-u w Katowicach oraz Rudolfinum w Pradze. Brał udział w wielu festiwalach jazzowych, m.in. w Niemczech, we Włoszech, Maroku i Republice Zielonego Przylądka. Szczególne miejsce w jego dorobku zajmują improwizowane koncerty relaksacyjne, które od 2020 roku wykonywał w Bielsku-Białej oraz w innych miasta naszego kraju. W 2013 roku, w duecie z pianistą jazzowym Piotrem Matusikiem stworzył projekt Matusik&Ghostman, którego owocem była płyta koncertowa Live. Artysta pojawił się na dwóch płytach Grzecha Piotrowskiego: One World w 2015 roku oraz The best of w 2022 roku. W 2018 roku został laureatem Nagrody im. Anny Kiełbusiewicz dla wyjątkowego wokalisty na festiwalu Mikołajki Folkowe w Lublinie. Trzykrotnie wystąpił u boku Bobby’ego McFerrina podczas jego koncertów w Zabrzu, Bielsku-Białej i Katowicach. Jego solowy album Dwa światy ukazał się w 2022 roku. W 2025 roku artysta wystąpił z dwoma autorskimi koncertami solowymi w Cavatina Hall w Bielsku-Białej.
animatorka kultury, aktorka i reżyserka. Specjalizuje w szczudlarstwie, które wykorzystuje w spektaklach ulicznych. Kształciła się w Szkole Teatru Ulicznego w Gdańsku i była aktorką gdańskiego Teatru Snów. Występowała na festiwalach ulicznych w kraju i za granicą, w tym na Festiwalu Sztuka Ulicy w Warszawie i Poetic Invasion Showcase we Włoszech. W 2022 roku założyła w Bielsku-Białej Teatr Świat. Pierwszy jego pokaz został zaprezentowany podczas Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Lalkarskiej w Bielsku-Białej w 2022 roku. Wyreżyserowana przez nią rok później etiuda teatralna Dziewczynka z zapałkami, zrealizowana przy udziale Studia Tańca 4 South oraz Punktu 11, cieszyła się dużym zainteresowaniem, podobnie jak widowisko Gusła czerpiące z mitologii słowiańskiej i Dziadów Adama Mickiewicza. W 2023 roku wyreżyserowała spektakl Kwiat Paproci wystawiony z zespołem tanecznym Synergia, a w 2024 roku widowisko Wianki zaprezentowane podczas festiwalu Od Jana do Iwana oraz wystawiony w listopadzie spektakl Memento Mori. Jej teatr wystąpił podczas ceremonii otwarcia cieszyńskiego Festiwalu Teatralnego Bez Granic oraz podczas Przeglądu Artystów Ulicznych BBusking w Bielsku-Białej w 2023 roku, gdzie zaprezentował wyreżyserowany przez nią spektakl Blask. Widowisko to weszło do stałego repertuaru teatru i zostało zaprezentowane w 2024 roku na Radomskim Festiwalu Filozofii Okna im. prof. Leszka Kołakowskiego, podczas Żywieckiej Artystycznej Rewii Teatralnej oraz w Galerii Sztuki Współczesnej Elektrownia w Czeladzi. Katarzyna Michna prowadzi grupy teatralne oraz warsztaty dla dzieci i młodzieży. Jest laureatką Nagrody Prezydenta Miasta Bielska-Białej w dziedzinie teatru w 2024 roku.
to artystka interdyscyplinarna, której tworzywem jest malarstwo, haft artystyczny i elementy folkloru. Jej prace łączą tradycję z nowoczesnym spojrzeniem na sztukę. Od 2020 roku prowadzi pracownię rysunku i malarstwa w Uniwersyteckim Niepublicznym Liceum Sztuk Plastycznych w Cieszynie. Jest członkinią Związku Polskich Artystów Plastyków Okręg Bielsko-Biała oraz innych organizacji kulturalnych. Pracuje w Cieszyńskim Ośrodku Kultury Dom Narodowy w Cieszynie, gdzie prowadzi Centrum Folkloru Śląska Cieszyńskiego. Zrealizowała wiele projektów artystycznych, a jej twórczość była prezentowana na licznych wystawach indywidualnych oraz zbiorowych w kraju i za granicą. Uczestniczyła między innymi w takich wystawach jak: Cieszyńskie akcenty w Galerii Ceglanej Domu Narodowego w Cieszynie, 75 lat Związku Polskich Artystów Plastyków okręg Bielsko-Biała oraz 5.Bielski Festiwal Sztuk Wizualnych w Galerii Bielskiej BWA, a także Po našymu/Po naszymu w Centrum Wolnego Czasu Amos w Czeskim Cieszynie. W 2023 roku zorganizowała wystawę indywidualną ETNO|ZNAMIĘ w Galerii Sztuki Regionalnego Ośrodka Kultury w Bielsku-Białej, która prezentowała malarskie kompozycje inspirowane tradycyjną kulturą Śląska Cieszyńskiego oraz wystawę indywidualną U nas w Muzeum Parafialnym im. św. Jana Sarkandra w Skoczowie, dokumentującą bogactwo kulturowe regionu. Uczestniczyła w licznych plenerach artystycznych. Była stypendystką Miasta Cieszyna w 2021 roku oraz Narodowego Instytutu Kultury i Dziedzictwa Wsi w 2022 i 2024 roku.
artystka wizualna, graficzka, pedagożka i edukatorka artystyczna, ceramiczka, członkini Związku Polskich Artystów Plastyków Okręgu Bielsko-Biała. Interesują ją kolaże, wykonywane zarówno w technice analogowej, jak i cyfrowej oraz działania warsztatowe z pogranicza sztuki i edukacji. W kolażach łączy grafikę, fotografię i malarstwo kreując nowe jakości i światy. Jest laureatką tytułu najlepszej absolwentki Wydziału Artystycznego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Studiowała również grafikę warsztatową na Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach zdobywając medal tej uczelni za celującą pracę dyplomową. Ukończyła edukację artystyczną w zakresie sztuk plastycznych na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie. Jest autorką artbooka Przepis na ceramikę – chcę tego spróbować, w którym dzieli się swoim podejściem do sztuki lepienia z gliny jako procesu twórczego. Jest założycielką marki artystycznej WhiteCup, w której prezentuje swoje prace ceramiczne i graficzne kolaże. Jest aktywną edukatorką i prowadzi liczne autorskie warsztaty twórcze i zakresu wiedzy o sztuce. Brała udział w wielu wystawach, w tym między innymi podczas Festiwalu Sztuk Wizualnych w Bielsku-Białej oraz w wystawach bielskiego okręgu ZPAP. W tym roku zaprezentowała swoją wystawę indywidualną Puzzle rzeczywistości w Klubokawiarni Aquarium w Bielsku-Białej oraz wystawę Kolory i metafory w Galerii Sztuki PPP Związku Polskich Artystów Plastyków w Bielsku-Białej, na której zaprezentowała kolaże cyfrowe, kompozycje botaniczne oraz autorską ceramikę.
Absolwentka Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, Wydziału Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku. Aktorka Teatru Ateneum w Katowicach i Teatru Lalek Banialuka im. Jerzego Zitzmana w Bielsku-Białej, gdzie stworzyła wiele znaczących ról w takich spektaklach jak: Piękna i Bestia, Baśń o rycerzu bez konia, Balladyna, Złoty klucz, Sen nocy letniej czy Antygona. Grała w spektaklu Zielony wędrowiec w reżyserii Pawła Aignera, który zdobył II nagrodę na XII Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej w 2006 roku. Zdobyła nominację do nagrody teatralnej województwa śląskiego Złota Maska 2007 w kategorii Najlepsza rola w teatrach lalkowych za kreację w spektaklu Baśń o rycerzu bez konia Marty Guśniowskiej. W 2013 roku zdobyła Nagrodę Jury 26. Ogólnopolskiego Festiwalu Teatrów Lalek w Opolu za kreację aktorską w przedstawieniu Złoty klucz Jana Ośnicy wyreżyserowanym przez Janusza Ryla-Krystianowskiego na scenie bielskiej Banialuki. Była kilkakrotnie nominowana do Laurów Dembowskiego, nagród artystycznych bielskiego koła Związku Artystów Scen Polskich. Otrzymała Nagrodę Prezydenta Miasta Bielska-Białej w dziedzinie teatru w 2016 roku. W 2022 roku w ramach stypendium Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego stworzyła monodram EXIT. Wyjście Ewakuacyjne. Realizuje od wielu lat pozateatralne formy działalności artystycznej, w tym warsztaty dla dzieci i młodzieży włączające osoby z niepełnosprawnością oraz zajęcia teatralne i z zakresu ruchu scenicznego.
Twórczyni filmów, artystka wizualna, performerka działająca na pograniczu dokumentu i sztuki zaangażowanej. Absolwentka Krakowskiej Szkoły Aktorskiej oraz Kursu Operatorsko-Reżyserskiego Off Master Kraków 2023. W swoich filmach bada różne wymiary samotności. Jej film Rapuj jak babcia: Suni i 7 Księżniczek o seniorkach z Korei Południowej, które zostały raperkami, by przełamać stereotypy i pokonać samotność, to opowieść o odwadze, pasji i sile wspólnoty, które pomagają znaleźć bohaterkom filmu nowe cele w życiu i realizować się twórczo. Zrealizowane przez nią filmy powstawały przy wsparciu instytucji z Azji i Polski, w tym Ambasady Rzeczpospolitej Polskiej w Seulu i były prezentowane w mediach polskich i koreańskich, m.in. w Arirang News oraz JoongAng. Film Rapuj jak babcia: Suni i 7 Księżniczek został w tym roku finalistą Starlight International Film Festival w Wiedniu w kategorii Najlepszy Film Dokumentalny. Został także wyróżniony laurem selekcji festiwalowej Lift-Off Film Festival Los Angeles, wszedł w skład programu festiwalu i zostanie na nim zaprezentowany.
MAŁGORZATA WALUŚ
animatorka kultury, pedagożka, skrzypaczka, folklorystka, kierowniczka muzyczna i choreografka zespołów działających w Bielsku-Białej oraz na terenie Śląska i Małopolski. Absolwentka Wydziału Artystycznego oraz Wydziału Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, a obecnie wykładowczyni na tej uczelni. Założycielka zespołu folkowego CudaWianki. Prowadzi także działającą przy Domu Kultury w Wapienicy kapelę NoToHop, z którą poszukuje nowych folkowych brzmień. Wraz z zespołem zdobyła między innymi II miejsce na Wojewódzkim Konkursie Piosenki Śląskiej Karolinka 2023 w Rybniku, I miejsce oraz Złoty Dyplom na IV Pszczyńskich Impresjach Muzycznych, Grand Prix na II Pszczyńskich Impresjach Instrumentalnych w 2023 roku, Nagrodę Główną i Nagrodę Specjalną na Festiwalu Pieśni Tradycyjnej w Katowicach w 2023 roku oraz Złoty Dyplom w ramach Balkan Folk Fest Varna 2023 w Bułgarii. Wystąpiła wraz z Silesian Chamber Choir Ad libitum oraz Polską Orkiestrą Muzyki Filmowej w koncercie The Passion of The Christ w Nowohuckim Centrum Kultury w Krakowie, a z Polish Folk Song and Dance Group Mazury i Estradą Regionalną Równica w Katedrze Westminsterskiej i New Wimbledon Theatre w Londynie. Wzięła udział w wielu festiwalach folklorystycznych, między innymi podczas Tygodnia Kultury Beskidzkiej, w Festiwalu Muzyki Folkowej Folk-Up!, Trpe Szerepowski-Ohrid w Macedonii oraz IFF Istria folk fest w Chorwacji. Była pomysłodawczynią i koordynatorką wydania w 2024 roku płyt z zespołem CudaWianki oraz z Zespołem Pieśni i Tańca Kęty.
fotografka, wykładowczyni na Uniwersytecie Jana Długosza w Częstochowie, prezeska Zarządu Fundacji Małe nakłady, absolwentka Wiedza o kulturze na Uniwersytecie Jagiellońskim i Akademii Fotografii w Krakowie. W 2022 roku uzyskała tytuł doktora sztuk plastycznych i konserwacji dzieł sztuki na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Zdobywczyni stypendium Spółdzielni Młodych Twórców w 2013 roku, stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2014 roku oraz stypendium Prezydenta Miasta Bielska-Białej w dziedzinie kultury i sztuki w roku 2015. W 2017 roku uczestniczyła w programie rezydencji w Vera Donald Blinken Open Society Archives na Węgrzech oraz w programie Erasmus na Uniwersytecie UGR w Granadzie. W 2025 roku brała udział w rezydencji artystycznej Joya Art+ ecologia w Velez Blanco w Hiszpanii. Autorka wystaw indywidualnych, m.in.: Coordinates w Wuppertal (Niemcy, 2015), Zaplecze władzy, w ArtZona Gallery w Krakowie i Galerii Fotografii B&B w Bielsku-Białej oraz Places of Power w Wiedniu (Austria, 2018). Uczestniczka wielu wystaw zbiorowych w Polsce, Niemczech, Hiszpanii i Holandii. Inicjatorka i koordynatorka międzynarodowych projektów kulturalnych m.in.: Batory Express, Remapping public space -youth in contemporary cities, No Borders Award, Współistnienie - polsko-węgierskie spotkania fotograficzne, a także Gadu-gadu o Węgrzech czy Bajeczne Węgry. W swojej praktyce stara się łączyć fotografię z edukacją emocjonalną. Autorka kilku książek i photobooków m.in. Vivir en Valparaíso (Granada, Hiszpania) czy Koekta. Wizualny przewodnik w 7 krokach. Wraz z Alicją Jakimów wydała książkę oraz grę dla dzieci „Och Buu - na tropie uczuć”, które uzupełniały edukację emocjonalną dzieci i dorosłych. Prowadzi autorskie warsztaty integracyjne i terapeutyczne, wspiera procesy tworzenia zinów przez młodzież i dorosłych.