Słowniczek rowerzysty

Rower - pojazd o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem; rower może być wyposażony w uruchamiany naciskiem  na  pedały pomocniczy  napęd  elektryczny zasilany  prądem  o napięciu nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h.

 

grafika przedstawiająca rower z opisem jego elementów składowych

Rower

 

Nazywany bywał słowami „koło”, „kołowiec”, „kołownik”, „welocyped” oraz „bicykl”. W większości nowożytnych języków europejskich jego nazwa przypomina „welocyped”. Obecna polska nazwa pochodzi od przełomowego produktu brytyjskiej firmy Starley & Sutton Company z Coventry, oferowanego od roku 1885 pod handlową nazwą Rover Safety Bicycle, który dzięki zastosowaniu łańcucha umożliwił zmniejszenie rozmiaru przedniego koła i bezpieczniejszą jazdę. Produkt zyskał popularność do tego stopnia, że firma około roku 1899 zmieniła nazwę na The Rover Company Limited. W języku angielskim „rover” to określenie osoby wędrującej bez celu, włóczęgi, łazika, powsinogi, obieżyświata, obecnie stosowane powszechnie w odniesieniu do pojazdów konstruowanych z myślą o eksploracji innych planet. Ostatnie lata, to niebywała kariera roweru elektrycznego. Na turystycznych szlakach połowa prawie rowerów, to te z napędem wspomaganym elektrycznie.

 

Rower – wyposażenie

Każdy, kto porusza się rowerem po drogach, powinien wiedzieć, że rower, tak jak samochód czy inny pojazd, musi spełniać wymagania związane z bezpieczeństwem. Powinien być sprawny i posiadać obowiązkowe wyposażenie, na które należy zwrócić uwagę najlepiej już na etapie kupna roweru.

Rower powinien być wyposażony:

 

grafika przedstawiająca rower z obowiązkowym wyposażeniem

Obowiązkowe wyposażenie roweru

 

  • z przodu – w co najmniej jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej (może być migające);
  • z tyłu – w co najmniej jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz w co najmniej jedno światło pozycyjne barwy czerwonej (może być migające);
  • w co najmniej jeden skutecznie działający hamulec;
  • w dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku.

 

Rower może być wyposażony:

  • z przodu – w światło odblaskowe barwy białej;
  • na kołach – w światła odblaskowe barwy żółtej samochodowej (przynajmniej po jednym na koło);
  • na pedałach – w światła odblaskowe barwy żółtej samochodowej;
  • w odblaskowy pasek w kształcie nieprzerwanego pierścienia, umieszczony na obu bokach opony albo elementy odblaskowe w kształcie nieprzerwanego pierścienia, umieszczone na bocznych płaszczyznach kół.

 

Warto pamiętać:

 

grafika przedstawiająca rower z dodatkowym wyposażeniem

Dodatkowe wyposażenie roweru

 

Chodnik z dopuszczonym ruchem rowerowym – wspólna trasa rowerowa dla pieszych i rowerów,  oznakowana znakiem C–16 z tabliczką T-22 „nie dotyczy rowerów”. Jazda na rowerze po chodniku jest dozwolona, ale nieobowiązkowa. Rowerzyści mogą jechać zarówno po jezdni, jak i po chodniku, muszą jednak ustępować pierwszeństwa pieszym.

 

grafika przedstawiająca znak drogowy informujący o chodniku z dopuszczonym ruchem rowerowym

Chodnik z dopuszczonym ruchem rowerowym

 

grafika przedstawiająca znak drogowy informujący o chodniku z dopuszczonym jednokierunkowym ruchem rowerowym

Chodnik z dopuszczonym jednokierunkowym ruchem rowerowym

 

Droga – wydzielony pas terenu składający się z jezdni, pobocza, chodnika, drogi dla pieszych lub drogi dla rowerów, łącznie z torowiskiem pojazdów szynowych znajdującym się w obrębie tego pasa, przeznaczony do ruchu lub postoju pojazdów, ruchu pieszych (ilustracja z podręcznika „Z Agatką na drodze”).

 

grafika przedstawiająca drogę, ścieżkę rowerową, chodnik, pieszego , zaparkowane pojazdy, budynki oraz zieleń

 

G – DROGA:

A – chodnik

B – pas postojowy

C – jezdnia

D – pas ruchu dla rowerów

E – pobocze

F – rów przydrożny

 

Droga dla rowerów (DDR) – droga lub jej część przeznaczona dla ruchu rowerów, oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi; droga dla rowerów jest oddzielona od innych dróg lub jezdni tej samej drogi konstrukcyjnie lub za pomocą urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego.

 

zdjęcie przedstawiające drogę dla rowerów, znaki drogowe, budynki oraz zieleń

 

zdjęcie przedstawiające drogę dla rowerów, ulicę, pieszych, chodniki, znaki, budynki oraz zieleń

Droga dla rowerów

 

Droga dla pieszych i rowerów, nazywana również ciągiem pieszo-rowerowym (CPR) – przestrzeń dla pieszych rowerzystów oznakowana znakami C–16 i C–13. Umieszczone na jednej tarczy symbole znaków C–13 i C–16 oddzielone kreską poziomą oznaczają, że droga jest przeznaczona dla pieszych i kierujących rowerami. Ruch pieszych i rowerów odbywa się na całej powierzchni tak oznaczonej drogi. Umieszczone na jednej tarczy symbole znaków C–13 i C–16 oddzielone kreską pionową oznaczają drogę dla rowerów i drogę dla pieszych położone obok siebie, odpowiednio po stronach wskazanych na znaku. Kierujący rowerami są obowiązani do korzystania z tak oznakowanych dróg, jeżeli są one wyznaczone dla kierunku, w którym poruszają się lub zamierzają skręcić,

 

 

grafika przedstawiająca znak informujący o drodze dla pieszych i rowerów

Znak C-13/16

 

Główna trasa rowerowa – obsługuje relacje między: miejscowościami, najważniejszymi generatorami ruchu na większym obszarze oraz najważniejszymi generatorami ruchu w skali miasta.

 

grafika przedstawiająca mapę trasy rowerowej

Główna trasa rowerowa

 

Kierujący – osoba, która kieruje pojazdem lub zespołem pojazdów, także rowerem.

 

Kontrapas – jednokierunkowy pas ruchu dla rowerów wyznaczony na jezdni ulicy jednokierunkowej, przeznaczony dla ruchu rowerów w kierunku przeciwnym do obowiązującego pozostałe pojazdy.

 

 zdjęcie przedstawiające kontrapas   grafika przedstawiająca znaki drogowe droga jednokierunkowa oraz zakaz wjazdu, które nie dotyczą rowerów

Kontrapas

 

Kontraruch – dopuszczenie ruchu rowerowego do jazdy „pod prąd” na ulicy jednokierunkowej z prędkością dopuszczalną do 30 km/h. Kontraruch wymaga zastosowania tabliczek T–0 „Nie dotyczy rowerów” pod znakami pionowymi np.: D–3 i B–2, łącznik rowerowy – krótkie połączenie dwóch dróg dostępne jedynie dla rowerów.

 

 zdjęcie przedstawiające kontraruch    grafika przedstawiająca znaki drogowe droga jednokierunkowa oraz zakaz wjazdu, które nie dotyczą rowerów

Kontraruch

 

Miejsce Obsługi Rowerzystów (MOR) – w zależności od lokalnych uwarunkowań może służyć między innymi: odpoczynkowi, konsumpcji, informacji, schronieniu czy awaryjnemu noclegowi.

 

zdjęcie przedstawiające ławeczki, stojaki na rowery, zadaszenie, tablicę informacyjną, w tle boisko i zieleń 

 

zdjęcie przedstawiające rowerzystów na ścieżce rowerowej, ławeczki, zadaszenie, stojaki na rowery na tle lasu

Miejsce obsługi rowerzystów

 

Pas ruchu dla rowerów – część jezdni przeznaczona do ruchu rowerów w jednym kierunku, oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi

 

zdjęcie przedstawiające pas ruchu dla rowerów

Pas ruchu dla rowerów

 

Pas do mocowania rowerów w autobusie – pasy do mocowania roweru podczas przewożenia go w autobusie (zgodnie z obowiązującymi zasadami).

 

   

zdjęcie przedstawiające pasy do mocowania rowerów w aubobusie

Pasy do mocowania roweru w autobusie

 

Pieszy – osoba znajdująca się poza pojazdem na drodze i niewykonująca na niej robót; za pieszego uważa się również osobę prowadzącą, ciągnącą lub pchającą rower, a także osobę w wieku do 10 lat, kierującą rowerem pod opieką osoby dorosłej

 

grafika przedstawiająca dziecko z rowerem, napis oraz w tle ciuchcia oraz zieleń

Pieszy

 

Podpórka dla rowerzystów – lub inaczej spocznik rowerowy, urządzenie umożliwiające rowerzystom oczekiwanie na zmianę sygnału na sygnalizacji świetlnej, bez zsiadania z roweru.

 

zdjęcie przedstawiające podpórkę dla rowerzystów

Podpórka dla rowerzystów

 

Przejazd dla rowerów – powierzchnia jezdni lub torowiska przeznaczona do przekraczania tych części drogi przez osoby kierujące rowerami, oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi.

 

zdjęcie przedstawiające przejazd dla rowerów

Przejazd dla rowerów

 

Rower – pojazd o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem; rower może być wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h

 

Sierżant rowerowy – poziomy znak drogowy P-27, to podpowiedź dla rowerzysty, w jakim kierunku może się poruszać po danej ulicy, oraz którą częścią jezdni należy jechać. Wskazuje prawidłowy, najbardziej bezpieczny w danych warunkach tor jazdy rowerzysty. Stosowany na ulicach z kontraruchem rowerowym, ale nie tylko.

 

zdjęcie przedstawiające znak poziomy Sierżant rowerowy

Sierżant rowerowy – znak P-27

 

Szlak rowerowy – trasa wycieczkowa dla rowerzystów, oznaczona tabliczkami wyznaczającymi jej przebieg. Zwykle szlaki rowerowe oznaczone są białymi kwadratami z czarnym symbolem roweru i paskiem koloru szlaku w formie tabliczki lub namalowane na drzewach. Szlaki rowerowe często nie spełniają żadnych standardów technicznych.

 

zdjęcie przedstawiające tabliczki informujące o szlaku rowerowym

 

zdjęcie przedstawiające tabliczki informujące o szlaku rowerowym

Szlak rowerowy

 

Stojak rowerowy – urządzenie techniczne trwale przytwierdzone do podłoża, umożliwiające oparcie i przymocowanie roweru (koła oraz ramy) przez użytkownika – przy pomocy własnego za-pięcia. Na zdjęciu prawidłowe stojaki typu odwrócone „U”.

 

zdjęcie przedstawiające stojaki rowerowe

Stojaki rowerowe

 

Strefa zamieszkania – obszar wyłączony z ruchu pojazdów silnikowych, przeznaczony do ruchu pieszego, często z dopuszczonym ruchem rowerowym, oznaczony znakami pionowymi D–40/D–41.

  

grafika przedstawiająca znak informujący o strefie zamieszkania

Znak D-40   

  

grafika przedstawiająca znak informujący o końcu strefy zamieszkania

Znak D-42

 

Śluza dla rowerów – część jezdni na wlocie skrzyżowania na całej szerokości jezdni lub wybranego pasa ruchu przeznaczona do zatrzymania rowerów w celu zmiany kierunku jazdy lub ustąpienia pierwszeństwa, oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi.  Śluza ułatwia rowerzystom oczekiwanie na sygnał zielony i umożliwia bezpieczne opuszczenie skrzyżowania przed innymi pojazdami.

 

zdjęcie przedstawiające śluzę dla rowerów, jezdnię, pieszego, pojazdy, światła drogowe oraz budynki

Śluza dla rowerów

 

Węzeł przesiadkowy – miejsce umożliwiające dogodną zmianę środka transportu wyposażone w niezbędną dla obsługi podróżnych infrastrukturę, w szczególności: miejsca postojowe, przystanki komunikacyjne, punkty sprzedaży biletów, systemy informacyjne umożliwiające zapoznanie się zwłaszcza z rozkładem jazdy, linią komunikacyjną lub siecią.

 

Węzeł przesiadkowy w Bielsku-Białej - Miejski Zarząd Dróg opracował koncepcję zintegrowanego węzła przesiadkowego, która stanowi fundament dalszych prac nad szczegółową dokumentacją projektową. W skład koncepcji wchodzi budowa nowoczesnego dworca, który zapewni obsługę pasażerów, a także pełnić będzie rolę centrum zarządzania węzłem przesiadkowym i sterowaniem ruchu. Lokalizacja budynku wraz z peronami autobusowymi została zaplanowana od strony ulicy Podwale. Istotnym elementem jest również planowane połączenie drogowe z północną śródmiejską obwodnicą miasta. Nad peronami autobusowymi przewidziano wielopoziomowy parking dla samochodów osobowych. Więcej informacji na temat tej inwestycji można znaleść tutaj.

 

grafika przedstawiająca koncepcję budowy węzła przesiadkowego w Bielsku-Białej

Zintegrowany węzeł przesiadkowy w Bielsku-Białej, koncepcja

 

*Ilustracje – Internet oraz zdjęcia własne