Sylwetka oficera rowerowego

OFICER ROWEROWY

 

Oficer rowerowy – to brzmi bardzo poważnie. W praktyce, jest to często pełnomocnik prezydenta miasta odpowiedzialne za inicjowanie i koordynowanie działań związanych z rozwojem ruchu rowerowego. Powoływanie oficera rowerowego jest reakcją na dostrzeżony w wielu miastach problem, polegający na tym, że trasami rowerowymi zajmują się różne wydziały i jednostki, w zależności od wykonywanych prac. Brakuje wspólnego koordynatora odpowiedzialnego za infrastrukturę rowerową. W rezultacie  zróżnicowanie zakresu prac nad infrastrukturą rowerową rozmywa odpowiedzialność i prowadzi do dezorganizacji.

 

Według Wikipedii oficer rowerowy to pełnomocnik do spraw komunikacji rowerowej przy urzędzie miejskim, marszałkowskim lub wojewódzkim, osoba w urzędzie, najczęściej miejskim, odpowiedzialna za koordynację i rozwój ruchu rowerowego w danym obszarze: mieście, województwie. Co do zasady oficer rowerowy reprezentuje społeczność rowerową danego obszaru i dba o jej interesy, w głównej mierze o rozwój przyjaznej rowerzystom infrastruktury drogowej, w tym nie tylko zgodne z przepisami wykonanie dróg rowerowych, ale i o zgodność z zasadami ergonomii. Nazwa pochodzi od angielskiego określenia tego stanowiska: „cycling officer” oraz samo stanowisko pojawiły się, gdy Anglia wzorem Holandii przystąpiła do rozbudowy infrastruktury rowerowej w latach 90. XX w.

 

Według specjalistów, taka funkcja w obrębie urzędu, którą piastuje osoba będąca jednocześnie urzędnikiem, fachowcem i rowerzystą, jest bardzo przydatna, ponieważ oficerowie rowerowi stają się rzecznikami ruchu rowerowego wewnątrz urzędów.  Stały kontakt z nimi owocuje wzrostem prorowerowej świadomości wśród innych urzędników. Paradoksalnie zdanie innego urzędnika jest znacznie wyżej cenione niż zdanie użytkownika – beneficjenta działań samorządu.

 

We wrześniu 2015 roku Marszałek Województwa Śląskiego powołał pierwszego Pełnomocnika Marszałka ds. polityki rowerowej, potocznie zwanego "wojewódzkim oficerem rowerowym", a tym samym rozpoczął tworzenie Polityki Rowerowej Województwa Śląskiego i aktywnej promocji roweru jako środka transportu i turystyki. Do głównych zadań Pełnomocnika należy koordynacja działań dotyczących pro-rowerowej polityki województwa, stworzenia jednolitych standardów tworzenia infrastruktury rowerowej, współpraca z samorządami, organizacjami pozarządowymi i innymi instytucjami, których zakres działania związany jest z szeroko pojętym ruchem rowerowym. Województwo Śląskie, jako trzeci region w Polsce, po Zachodniopomorskiem i Mazowieckiem, stworzyło takie stanowisko na szczeblu wojewódzkim. Ruch rowerowy z roku na rok staje się coraz intensywniejszy, a powstająca infrastruktura rowerowa jest niewystarczająca i często nie odpowiada potrzebom rowerzystów. Tworzenie regionalnej infrastruktury odpowiadającej europejskim standardom ma być nie tylko ukłonem w stronę już aktywnie jeżdżących rowerzystów województwa, ma być elementem promocji regionu w Polsce i za granicą. Stanowiska oficerów rowerowych – pełnomocników prezydentów miast i burmistrzów istnieją już w wielu miastach – od dawna przodują w tym takie miasta, jak Kraków, Warszawa, Wrocław, Poznań, Gdańsk, a na naszym terenie Tychy, Gliwice, Katowice i inne.

 

W maju 2024 r. zarządzeniem Prezydenta Miasta Bielska-Białej NR ON-II.120.36.2024.ON z dnia 28 maja 2024 r. ustanowiono stanowisko Pełnomocnika Prezydenta Miasta Bielska-Białej ds. Komunikacji Rowerowej, który funkcjonuje w strukturze organizacyjnej Wydziału Komunikacji Urzędu. Jego zadania, to:

  • prowadzenie  spraw związanych  z rozwojem  i bieżącym utrzymaniem  infrastruktury  rowerowej oraz polityki rowerowej na terenie miasta;
  • opiniowanie  geometrii drogi  w projektach  budowlanych oraz  projektów  organizacji ruchu  w zakresie rozwiązań rowerowych;
  • prowadzenie  na bieżąco  weryfikacji  oznakowania poziomego  i pionowego,  funkcjonujących    dróg rowerowych i przedstawiania ewentualnych wniosków i spostrzeżeń do zarządcy drogi;
  • przeprowadzania analiz warunków ruchu rowerowego;
  • współpraca z zarządcą drogi w zakresie budowy i utrzymania infrastruktury rowerowej;
  • udział w odbiorach elementów infrastruktury rowerowej;
  • uczestniczenie w pracach komisji ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w sytuacji prac obejmujących swym zakresem zagadnienie rozwiązań rowerowych;
  • inicjowanie  i koordynowanie  działań Urzędu,  zarządców  dróg, organizacji  rowerowych  na rzecz tworzenia spójnego systemu tras rowerowych w mieście;
  • inicjowanie i realizacja działań związanych z polityką informacyjną w zakresie komunikacji rowerowej oraz profilaktycznych dotyczących tego środka transportu;
  • przygotowywanie  odpowiedzi prasowych  i internetowych,  zapytań i interpelacji,  dotyczących problematyki rowerowej;
  • prowadzenie  spraw związanych  z ewidencją  sieci dróg  rowerowych  oraz zdarzeń  drogowych z udziałem rowerzystów (mapa dróg rowerowych).

 

Od 1 czerwca 2024 r. funkcję Pełnomocnika Prezydenta Miasta ds. Komunikacji Rowerowej pełni Bronisław Szafarczyk.

 

Sylwetka bielskiego oficera rowerowego:

 

zdjęcie oficera rowerowego w kasku    grafika przedstawiająca odznaczenie Zasłużony dla Transportu RP

 

  • Absolwent Politechniki Śląskiej w Gliwicach w specjalności „budowa dróg i ulic” oraz Politechniki Krakowskiej w zakresie audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego.
  • Posiadacz uprawnień do wykonywania samodzielnych funkcji w budownictwie drogowym w zakresie projektowania, kierowania i nadzorowania.
  • Posiadacz certyfikatu audytora bezpieczeństwa ruchu drogowego, nadany przez właściwego ministra.
  • Wieloletnia praca jako projektant i sprawdzający dokumentacji projektowych dla różnego rodzaju dróg i innych obiektów komunikacyjnych (od dróg lokalnych, poprzez ekspresowe do autostrad) oraz jako audytor bezpieczeństwa ruchu drogowego.
  • Doświadczenie kilkunastu lat pracy jako egzaminator na prawo jazdy.
  • Praca jako autor wiodący w zespole opracowującym nowe zasady techniczne dla znaków i sygnałów drogowych (nowa tzw. Czerwona Książka).
  • Autor kilku zrealizowanych projektów miasteczek ruchu drogowego.
  • Autor kilku dokumentacji z zakresu dróg rowerowych.

     * 2013 – Koncepcja tras rowerowych w Gminie Branice „Wielofunkcyjna trasa rowerowa Szlakiem Doliny Opawy”,

    * 2016 – GOP - Audyt nieczynnych tras kolejowych pod kątem ich adaptacji na trasy rowerowe,

      * 2016 – Żelazny Szlak Rowerowy - współautor (wyróżnienie w Konkursie na najlepszą przestrzeń publiczną województwa śląskiego 2021),

     * 2021 – Gmina Kuryłówka, projekt dróg rowerowych przy zalewie w Ożannie.

  • W latach 2015 – 2024 radny Rady Miejskiej Bielska-Białej (40 wystąpień pisemnych w sprawie dróg dla rowerów).
  • Jeden ze współzałożycieli Stowarzyszenia Klub Inżynierii Ruchu KLIR.
  • Ambasador Fundacji Zapobiegania Wypadkom Drogowym.
  • Autor podręcznika do wychowania komunikacyjnego „Z Agatką na drodze”.
  • Odznaczony honorową odznaką „Zasłużony dla transportu Rzeczypospolitej Polskiej”.

 

MISJA

  • Budowanie postrzegania Bielska-Białej jako miasta przyjaznego rowerzystom.

WIZJA

  • Realizowanie założeń Regionalnej Polityki Rowerowej.
  • Budowanie w Bielsku-Białej sieci bezpiecznych dróg i tras rowerowych, zapewniających realizowanie rowerowej komunikacji codziennej i rekreacyjnej – powiązanych  z podobnymi drogami i trasami w regionie.

STRATEGIA

  • Inwentaryzacja stanu istniejącego infrastruktury rowerowej.
  • Ogólna ocena stanu infrastruktury rowerowej.
  • Identyfikacja potrzeb dla spełnienia wymagań.
  • Opracowanie planu działania dla osiągnięcia celu.
  • Realizacja planu działania.
  • Inwentaryzacja stanu istniejącego infrastruktury rowerowej.
  • Ogólna ocena stanu infrastruktury rowerowej.
  • Identyfikacja potrzeb dla spełnienia wymagań.
  • Opracowanie planu działania dla osiągnięcia celu.
  • Realizacja planu działania.

 

grafika przedstawiająca kafelki z celami tj. bezpieczeństwo, spójnośc, bezpośredniość, wygoda, atrakcyjność