OFICER ROWEROWY
Oficer rowerowy – to brzmi bardzo poważnie. W praktyce, jest to często pełnomocnik prezydenta miasta odpowiedzialne za inicjowanie i koordynowanie działań związanych z rozwojem ruchu rowerowego. Powoływanie oficera rowerowego jest reakcją na dostrzeżony w wielu miastach problem, polegający na tym, że trasami rowerowymi zajmują się różne wydziały i jednostki, w zależności od wykonywanych prac. Brakuje wspólnego koordynatora odpowiedzialnego za infrastrukturę rowerową. W rezultacie zróżnicowanie zakresu prac nad infrastrukturą rowerową rozmywa odpowiedzialność i prowadzi do dezorganizacji.
Według Wikipedii oficer rowerowy to pełnomocnik do spraw komunikacji rowerowej przy urzędzie miejskim, marszałkowskim lub wojewódzkim, osoba w urzędzie, najczęściej miejskim, odpowiedzialna za koordynację i rozwój ruchu rowerowego w danym obszarze: mieście, województwie. Co do zasady oficer rowerowy reprezentuje społeczność rowerową danego obszaru i dba o jej interesy, w głównej mierze o rozwój przyjaznej rowerzystom infrastruktury drogowej, w tym nie tylko zgodne z przepisami wykonanie dróg rowerowych, ale i o zgodność z zasadami ergonomii. Nazwa pochodzi od angielskiego określenia tego stanowiska: „cycling officer” oraz samo stanowisko pojawiły się, gdy Anglia wzorem Holandii przystąpiła do rozbudowy infrastruktury rowerowej w latach 90. XX w.
Według specjalistów, taka funkcja w obrębie urzędu, którą piastuje osoba będąca jednocześnie urzędnikiem, fachowcem i rowerzystą, jest bardzo przydatna, ponieważ oficerowie rowerowi stają się rzecznikami ruchu rowerowego wewnątrz urzędów. Stały kontakt z nimi owocuje wzrostem prorowerowej świadomości wśród innych urzędników. Paradoksalnie zdanie innego urzędnika jest znacznie wyżej cenione niż zdanie użytkownika – beneficjenta działań samorządu.
We wrześniu 2015 roku Marszałek Województwa Śląskiego powołał pierwszego Pełnomocnika Marszałka ds. polityki rowerowej, potocznie zwanego "wojewódzkim oficerem rowerowym", a tym samym rozpoczął tworzenie Polityki Rowerowej Województwa Śląskiego i aktywnej promocji roweru jako środka transportu i turystyki. Do głównych zadań Pełnomocnika należy koordynacja działań dotyczących pro-rowerowej polityki województwa, stworzenia jednolitych standardów tworzenia infrastruktury rowerowej, współpraca z samorządami, organizacjami pozarządowymi i innymi instytucjami, których zakres działania związany jest z szeroko pojętym ruchem rowerowym. Województwo Śląskie, jako trzeci region w Polsce, po Zachodniopomorskiem i Mazowieckiem, stworzyło takie stanowisko na szczeblu wojewódzkim. Ruch rowerowy z roku na rok staje się coraz intensywniejszy, a powstająca infrastruktura rowerowa jest niewystarczająca i często nie odpowiada potrzebom rowerzystów. Tworzenie regionalnej infrastruktury odpowiadającej europejskim standardom ma być nie tylko ukłonem w stronę już aktywnie jeżdżących rowerzystów województwa, ma być elementem promocji regionu w Polsce i za granicą. Stanowiska oficerów rowerowych – pełnomocników prezydentów miast i burmistrzów istnieją już w wielu miastach – od dawna przodują w tym takie miasta, jak Kraków, Warszawa, Wrocław, Poznań, Gdańsk, a na naszym terenie Tychy, Gliwice, Katowice i inne.
W maju 2024 r. zarządzeniem Prezydenta Miasta Bielska-Białej NR ON-II.120.36.2024.ON z dnia 28 maja 2024 r. ustanowiono stanowisko Pełnomocnika Prezydenta Miasta Bielska-Białej ds. Komunikacji Rowerowej, który funkcjonuje w strukturze organizacyjnej Wydziału Komunikacji Urzędu. Jego zadania, to:
- prowadzenie spraw związanych z rozwojem i bieżącym utrzymaniem infrastruktury rowerowej oraz polityki rowerowej na terenie miasta;
- opiniowanie geometrii drogi w projektach budowlanych oraz projektów organizacji ruchu w zakresie rozwiązań rowerowych;
- prowadzenie na bieżąco weryfikacji oznakowania poziomego i pionowego, funkcjonujących dróg rowerowych i przedstawiania ewentualnych wniosków i spostrzeżeń do zarządcy drogi;
- przeprowadzania analiz warunków ruchu rowerowego;
- współpraca z zarządcą drogi w zakresie budowy i utrzymania infrastruktury rowerowej;
- udział w odbiorach elementów infrastruktury rowerowej;
- uczestniczenie w pracach komisji ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w sytuacji prac obejmujących swym zakresem zagadnienie rozwiązań rowerowych;
- inicjowanie i koordynowanie działań Urzędu, zarządców dróg, organizacji rowerowych na rzecz tworzenia spójnego systemu tras rowerowych w mieście;
- inicjowanie i realizacja działań związanych z polityką informacyjną w zakresie komunikacji rowerowej oraz profilaktycznych dotyczących tego środka transportu;
- przygotowywanie odpowiedzi prasowych i internetowych, zapytań i interpelacji, dotyczących problematyki rowerowej;
- prowadzenie spraw związanych z ewidencją sieci dróg rowerowych oraz zdarzeń drogowych z udziałem rowerzystów (mapa dróg rowerowych).
Od 1 czerwca 2024 r. funkcję Pełnomocnika Prezydenta Miasta ds. Komunikacji Rowerowej pełni Bronisław Szafarczyk.
Sylwetka bielskiego oficera rowerowego:
- Absolwent Politechniki Śląskiej w Gliwicach w specjalności „budowa dróg i ulic” oraz Politechniki Krakowskiej w zakresie audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego.
- Posiadacz uprawnień do wykonywania samodzielnych funkcji w budownictwie drogowym w zakresie projektowania, kierowania i nadzorowania.
- Posiadacz certyfikatu audytora bezpieczeństwa ruchu drogowego, nadany przez właściwego ministra.
- Wieloletnia praca jako projektant i sprawdzający dokumentacji projektowych dla różnego rodzaju dróg i innych obiektów komunikacyjnych (od dróg lokalnych, poprzez ekspresowe do autostrad) oraz jako audytor bezpieczeństwa ruchu drogowego.
- Doświadczenie kilkunastu lat pracy jako egzaminator na prawo jazdy.
- Praca jako autor wiodący w zespole opracowującym nowe zasady techniczne dla znaków i sygnałów drogowych (nowa tzw. Czerwona Książka).
- Autor kilku zrealizowanych projektów miasteczek ruchu drogowego.
Autor kilku dokumentacji z zakresu dróg rowerowych.
* 2013 – Koncepcja tras rowerowych w Gminie Branice „Wielofunkcyjna trasa rowerowa Szlakiem Doliny Opawy”,
* 2016 – GOP - Audyt nieczynnych tras kolejowych pod kątem ich adaptacji na trasy rowerowe,
* 2016 – Żelazny Szlak Rowerowy - współautor (wyróżnienie w Konkursie na najlepszą przestrzeń publiczną województwa śląskiego 2021),
* 2021 – Gmina Kuryłówka, projekt dróg rowerowych przy zalewie w Ożannie.
- W latach 2015 – 2024 radny Rady Miejskiej Bielska-Białej (40 wystąpień pisemnych w sprawie dróg dla rowerów).
- Jeden ze współzałożycieli Stowarzyszenia Klub Inżynierii Ruchu KLIR.
- Ambasador Fundacji Zapobiegania Wypadkom Drogowym.
- Autor podręcznika do wychowania komunikacyjnego „Z Agatką na drodze”.
- Odznaczony honorową odznaką „Zasłużony dla transportu Rzeczypospolitej Polskiej”.
MISJA
- Budowanie postrzegania Bielska-Białej jako miasta przyjaznego rowerzystom.
WIZJA
- Realizowanie założeń Regionalnej Polityki Rowerowej.
- Budowanie w Bielsku-Białej sieci bezpiecznych dróg i tras rowerowych, zapewniających realizowanie rowerowej komunikacji codziennej i rekreacyjnej – powiązanych z podobnymi drogami i trasami w regionie.
STRATEGIA
- Inwentaryzacja stanu istniejącego infrastruktury rowerowej.
- Ogólna ocena stanu infrastruktury rowerowej.
- Identyfikacja potrzeb dla spełnienia wymagań.
- Opracowanie planu działania dla osiągnięcia celu.
- Realizacja planu działania.
- Inwentaryzacja stanu istniejącego infrastruktury rowerowej.
- Ogólna ocena stanu infrastruktury rowerowej.
- Identyfikacja potrzeb dla spełnienia wymagań.
- Opracowanie planu działania dla osiągnięcia celu.
- Realizacja planu działania.